Autor Dejvid Mičel predviđa: „Doći će do pandemije umetnosti o pandemiji“.
Čuveni pisac romana „
Atlas oblaka“ i „
Nevidljivi sati“ je rekao: „Nisam siguran da ćemo do kraja života uspeti da napišemo bilo šta što neće imati u sebi makar mrvicu pandemije. Pandemija će uvek biti deo kreativnog procesa svakog pisca koji je živeo u tom periodu.“
Korona virus je već imao uticaja na njegov život. Novi roman „Utopia Avenue“ je trebalo da objavi u junu, ali je to odloženo, a Mičel je bio u izolaciji u svom domu u Korku u Irskoj.
„Kako se objavljuje roman u vreme kada nema dešavanja, kada ne možeš da napraviš turneju? Kako se to sada radi?“, pitao se pre objavljivanja koje se ipak dogodilo 14. jula. „Utopia Avenue“Mičelov je osmi roman koji govori o usponu britanskog „psihodelik folk rok“ benda od klubova u Sohou do slave u SAD tokom kasnih šezdesetih.
„Nema šanse“
Mičel je inspiraciju za članove benda našao u stvarnim muzičarima poput Reja Dejvisa iz grupe Kinks, Kita Ričardsa iz Rolling stonesa i Džindžera Bejkera, bubnjara grupe Cream. Takođe, Sendi Deni (Fairport Convention) i Sid Beret (Pink Floyd) utkani su u DNK nekih od Mičelovih junaka.
„Ako pratite savremenu muzičku scenu, prepoznaćete u romanu izvore i eho nekih bendova u likovima “, kaže Mičel i dodaje da „nema šanse“ napisati rokenrol roman.
„Nema mnogo dobrih romana o muzici ili o muzičkoj sceni.“ Rekao je i zaključio da je pisanje romana o muzici „nemoguća stvar“.
„Proza ne može dobro da opiše muziku. Nakon tri ili četiri rečenice postaje nepodnošljivo, kao da slušate tuđe snove.“
„Televizija i bioskopi imaju zvučnike, romani ne. Kada pišete, na neki način morate da ubacite zvučnik u svoj roman kako biste čuli muziku.“
Pravi bend
Mičel kaže da ga je težina zadatka privukla ovoj temi i da je uživao u pokušaju da „nadmudri nemoguću situaciju koristeći reči za opisivanje nečega što nije tekstualno“.
Takođe mu se dopalo istraživanje tokom koga je zaronio u „veliku planinu muzičkih memoara, biografija, autobiografija...“ kako bi pokušao da razume šta to muzičari znaju, a mi ne o pisanju pesama, snimanju i izvođenju. Kaže da ih je pročitao 50-60, i da su sve one stale u jednu knjigu.
Takođe, u knjizi se pojavljuju i stvarni muzičari poput Kita Muna, Džimija Hendriksa, Dženis Džoplin i Lenarda Koena. Mičel kaže da je „želeo da prikažem svet u kom se kreću moji likovi“. „Džon Lenon i Sid Beret su bili na toj žurci, upoznali su Dejvida Bouvija na tim stepenicama. Sve se to stvarno dogodilo.“
Želeo je da Utopia Avenue deluje kao stvaran bend, da se čitaoci zapitaju: „Da li je ovaj bend postojao? Kako sam ga propustio?“
Roman je takođe povezan i sa drugim njegovim knjigama. Likovi iz prethodnih romana „Ghostwritten“, „Atlas oblaka“ i „
Hiljadu jeseni Jakoba de Zuta“ imaju svoje trenutke u novom romanu. „Uživao sam u tome i bilo je zabavno“, rekao je Mičel i dodao da ima još veći plan.
„Balavljenje u Srednjoj zemlji“
Mičel kaže da radi na „velikom romanu – igri“.
„Svaki put kada se pojavi neki sporedni lik, svaki protagonista koji nestane na kraju romana postaje deo nekog budućeg romana u kom će se ponovo pojaviti i sve će se stvari povezati.“
„Kao klinac sam balavio pred posterom Srednje zemlje ili čitajući Asimove romane iz serijala 'Zadužbina', tu prozu veličine katedrale koja je postajala sve veća i veća. Želeo sam to da radim. Želeo sam da se posvetim stvaranju nečeg velikog.“
I na dobrom je putu. Do sada je prodao više od 2,5 miliona knjiga širom sveta, a romani su mu prevedeni na 36 jezika. „Utopia Avenue“ je prvi roman koji je objavio posle šest godina, a kako je pandemija odložila sve promotivne događaje, čak se i on brine zbog prodaje novog romana: „Ovo je vreme brige za mnoge pisce. Vreme brige za mnoge ljude.“
Ali ističe da ljudi i dalje čitaju: „Mislim da je prodaja knjiga skočila za 30% tokom pandemije, a čak i pre nje prodaja je bila u porastu 5% u odnosu na prethodnu godinu.“
„Zato nije u redu da se samosažaljevam. Ima ljudi koji su u daleko goroj poziciji.“
Izvor: bbc.com
Prevod: Dragan Matković
Foto: © Leo van der Noort