Porodični trileri (
Domestic Thrillers) već godinama zauzimaju važno mesto u izdavaštvu, ali prava eksplozija ovog žanra desila se nakon uspeha romana „
Iščezla“ (
Gone Girl) autorke
Džilijen Flin. Naoročito je poznat po velikom preokretu koji se odigrava u sredini radnje romana, čime je postigao kultni status, sličan onom koji je doživeo i film „
Šesto čulo“ M. Najta Šjamalana. Samim tim je postao i deo pop kulture, pa iako većina ljudi zna za preokret, uvek je bolje da ga ne izgovarate naglas – za svaki slučaj!
Ipak, veliki preokret nije ključna odlika porodičnih trilera, iako je to poprilično popularan trop u ovom (pod)žanru. Prava definicija ovih trilera leži u samoj reči domestic – koja u bukvalnom prevodu znači „domaći“, da „potiče iz kuće“.
A šta ta reč zaista označava?
Triler kao žanr pokriva širok spektar podžanrova, ali porodične trilere odvaja od ostalih upravo njihov „domaći“ karakter, koji podrazumeva postojanje bliskosti i prisnosti među samim akterima.
Junaci ovih romana nisu međunarodni špijuni. Ako i jesu, zaplet knjige biće okrenut ka raskrinkavanju zavere u njihovom susedstvu. Često se sva dešavanja svode na uži krug ljudi – unutar jednog domaćinstva ili jednog manjeg kolektiva… Član porodice misteriozno nestaje. Žena sumnja da njen muž radi nešto sumnjivo. Par se brine da nova dadilja možda nije onakva kakvom se na prvi pogled čini.
Čak i ako su posredi veći ulozi (možda je taj nestali muž diplomata), sami događaji, tj. zločini, uvek su u senci odnosa između samih likova. Time se porodični trileri razlikuju u odnosu na kriminalističke romane.
Fokus na antiheroinama, heroinama i njihovim stranama priče
Iako je polovina romana „Iščezla“ ispričana iz perspektive njenog muža, Nik Dan je samo sporedna figura u odnosu na Ejmi, koja s vremenom postaje jedna od najkultnijih junakinja svih vremena u okviru žanra trilera. Iako to nije pravilo, žene su često glavni likovi u porodičnim trilerima. Za razliku od ponekih pisaca, oni koji su posvećeni ovom žanru razumeju da su odnosi u kući podjednako važni (potencijalno i opasni) kao i oni u okvirima međunarodne špijunaže, a samim tim i ulozi svih „igrača“.
Postoji li važnija osoba od one kojoj ste poverili brigu o svojoj deci? A pošto svi mi verujemo u to da je veza sa supružnikom najintimnija od svih, zamislite koliko onda zastrašujuća može biti pomisao da ta osoba nije onakva kakvom se predstavlja.
Mnogi porodični trileri bave se likovima čije glavne prepreke proizlaze iz toga što im drugi ne veruju. Njihovi instinkti se odbacuju, emocije umanjuju, a brige ignorišu. Ovo je odličan mehanizam pomoću kog autor tera svog protagonistu da se pokrene. Obično se neka majka, prosečna domaćica, ne bi tek tako uplitala u istragu ubistva… Ali ako joj niko ne veruje kad kaže da se njen suprug ponaša čudno i da je sigurna da njihova voljena dadilja nije bila sklona samoubistvu, uprkos tome što je svi smatraju histeričnom, možda će ipak morati sama da preuzme stvari u svoje ruke.
Svaka žena će se lako prepoznati u situaciji u kojoj ne može da muškarce oko sebe ubedi da je ozbiljno shvate ili će je jednostavno zanemariti jer je „samo“ majka. Zbog toga su porodični trileri stekli vernu bazu čitalaca ženskog pola.
Dalekosežnost žanra
Kao i kod svakog drugog žanra, porodični trileri takođe mogu istovremeno potpasti i pod druge kategorije, poput horora ili ljubića.
Ako je radnja trilera, na primer, smeštena u kući, zašto ona ne bi bila i ukleta? Ili žena može otkriti da je njen suprug ne samo ubijen već ga je ubio poremećeni serijski ubica koji planira da ona bude sledeća žrtva.
Mešavina trilera i ljubavnih narativa takođe je sjajna ideja jer kad su naglašene „ružne“ emocije, poput straha i naleta adrenalina, onda i samo osećanje ljubavi dolazi još više do izražaja. Da li naša heroina radi rame uz rame sa seksi kolegom koji je pritom i jedini koji je ozbiljno shvata? Ili je možda privlači sumnjičavi novi komšija?
Međutim, mešavina porodičnih trilera sa elementima fantastike verovatno će ih momentalno osuditi na doživotni boravak na knjižarskim policama namenjenih isključivo ljubiteljima fantastike i njenih podžanrova.
Poigravanje sa žanrovskim pravilima
Odlike žanrova nisu zacrtana pravila – više su smernice. Neka vas inspirišu i potpale vam maštu da stvorite nešto novo, čak i po cenu da vaša buduća priča na kraju strogo ne pripada jednom žanru, pa makar to bili i porodični trileri.
Napomena: U dnu teksta bacite pogled na naslove koje smo za vas odabarali!
Izvor: kirkusreviews.com
Autor: Čelsi Enen
Prevod: Aleksandra Branković