Naša karijera neće zauvek biti sve bolja i u jednom trenutku može da dođe do velikog zastoja, što se mnogim uspešnim ljudima, pa i autoru ove kolumne, piscu Toniju Parsonsu, dogodilo. Jedino važno posle toga je – resetovati se na pravi način.
Treba da se okanete maštarije da će vaša karijera zauvek biti sve bolja.
To se nikad ne dešava. Svi nailazimo na zastoje i neuspehe koje ne možemo ni da zamislimo dok nas ne tresnu pravo među oči.
Možete da ostanete bez posla. Prodaja vam opadne. Vaše veštine pretekne savremena tehnologija. Niko ne pomisli da to može da se desi baš njemu. A onda se desi.
Kovači su mislili da će ljudima uvek biti potrebne potkovice. Rudari nisu mogli ni da zamisle svet u kom su rudnici uglja zauvek zatvoreni. A onda su ti rudnici pozatvarani. Jer pre ili kasnije svačiji metaforični rudnik uglja prestane da radi.
Jednog dana moraćete da se vratite na početak. Jednog dana moraćete da se resetujete.
Nerealno je da očekujete da će vaša karijera stalno jačati. To ne uspeva ni najvećima.
Stiv Džobs. Frenk Sinatra.
Muhamed Ali. Svaki od njih pretrpeo je katastrofalan neuspeh usred karijere. Svi su oni morali da se resetuju.
Džobs je napustio
Apple i osnovao
NeXT, koji će postati temelj budućeg
Mac OS X, a zatim je stvorio
Pixar uloživši 50 miliona dolara sopstvenog novca. Nastavio je da radi. Rizikovao je. Resetovao se i nakon dvanaest godina pobednički se vratio u
Apple i poveo tu kompaniju na sam vrh.
Sinatra se resetovao promenivši pravac. Dobio je ulogu u filmu „
Odavde do večnosti“ (1953), za koju je sledeće godine dobio Oskara. Od zaboravljenog pevača postao je oskarovac. Iste godine potpisao je i ugovor s kompanijom
Capitol Records. Sinatrina karijera nije se završila. Zapravo je tek počinjala.
Kad se vratio u ring, Alijevu mladalačku brzinu i lakoću su zamenili lukavstvo i neizmerna hrabrost. Novi Ali porazio je 1974. Džordža Formena, a godinu dana kasnije i svog najvećeg protivnika Džoa Frejzera.
Istinska veličina nastaje samo posle resetovanja. Onda kad se popnete na vrh drveta, srušite se na tlo i polomljeni ponovo ustanete. Kad vas sudbina samelje u prah, kad vas svet otpiše, tada morate ili da se resetujete ili da se predate.
Resetovanje nikad nije lako. Morate biti dovoljno skromni da priznate da vam je karijera potopljena, ali i dovoljno samouvereni da počnete iz početka. Morate biti i dovoljno prilagodljivi ili pragmatični da probate nešto novo. Džobs je kupio odeljenje kompjuterske grafike od kompanije
Lucasfilm i stvorio
Pixar. Sinatra je ozbiljno shvatio sebe kao glumca. Ali je priznao sebi da više ne može da se oslanja na munjevitu brzinu.
Uspon do vrha je težak. Ostanak na vrhu je još teži. Ali najteže je imati hrabrosti za resetovanje. Pre nego što se resetujete, upoznaćete potpuni očaj, osećaj smrtonosnog poraza i sumnje da je ono najbolje već prošlo. Ja znam da sam osetio sve to.
Deset godina moje knjige su bile na vrhu listi bestselera. Njihov uspeh nikada nije dosegao one vrhunce iz 2001, kada su „
Čovek i dečak“ i „Za moju malu“ bili prvi na listama. „
Potraga za suncem“ je izašla i nestala a da svet za nju nije znao, nije mario niti ju je kupovao. Nevolja je u tome što izdavači piscu na početku daju sitniš, a kasnije ogromne predujmove. To znači da kada dođe pad, pisac postaje samo opterećenje i smetnja.
„Potraga za suncem“ objavljena je istovremeno kada i „
Pedeset nijansi – Siva“. Tog leta na druge knjige niko nije obraćao pažnju, a karijere urednika, izdavača, agenata, pisaca propadale su preko noći. Kao romanopisac sam odjednom bio gotov, prohujao, zapostavljen – isti kakav sam bio i kao novinar sve dok Pirs Morgan nije postao urednik Dejli mirora i pretvorio me u kolumnistu nacionalnih novina. Zahvaljujući Pirsu, resetovao sam svoju novinarsku karijeru. Kad mi je poslednja knjiga propala, morao sam da resetujem karijeru pisca.
Podigao sam ušteđevinu i napisao krimi roman „Jedan po jedan“. Bile su to dve godine mučne nesigurnosti, sumnji i strepnji. Predao sam rukopis svom agentu jednog ponedeljka. On ga je poslao dalje u utorak. U sredu sam imao ugovor za tri knjige, šestocifrene vrednosti.
Niko se ne resetuje zato što žudi za uspehom. Resetujemo se da bismo opstali.
Autor:
Toni Parsons
Prevod: Nenad Dropulić
Izvor: časopis Bukmarker, br. 15