Svima je već jasno da izlaganje dece knjigama od najranijeg uzrasta ima veliku svrhu. Jedno istraživanje iz 2018. godine je otkrilo da čitanje naglas deci pospešuje njihovo ponašanje, a prema navodima drugog istraživanja sprovedenog iste godine, deca koja odrastaju u domovima punim knjiga odrastaju u osobe koje bolje razumeju ono što su pročitale. Međutim, najnovije istraživanje je pokazalo da nema svaka knjiga isti učinak. Čitanje naglas iz štampanih knjiga, nasuprot čitanja teksta sa ekrana, dovodi do bogatije komunikacije između roditelja i dece, izveštava časopis
The New York Times.
U nedavnom istraživanju čiji su rezultati objavljeni u časopisu
Pediatrics („Pedijatrija“), istraživači sa Mičigenskog univerziteta su posmatrali 37 roditelja kako naglas čitaju svojoj deci. S obzirom na to da su ispitanici čitali priče svojoj deci iz tri različita formata – štampanih, digitalnih i interaktivnih digitalnih knjiga koje emituju zvukove i animacije – istraživači su beležili njihovu interakciju kako bi ustanovili da li ona varira u odnosu na format knjige.
Knjige koje su digitalno unapređene nisu nužno pospešile čitalačko iskustvo. Prema nalazima istraživanja, interaktivne odlike knjige su odvraćale pažnju deci i dovodile do smanjenja komunikacije sa roditeljima. Mada, nisu to jedini razlozi koji su doveli do opadanja kvaliteta vremena provedenog u čitanju. Roditelji su čak i tokom čitanja „svedenijih“ elektronskih izdanja teže uspevali da se povežu sa svojom decom.
Do sada je najbolje rezultate pokazalo čitanje iz fizičkih knjiga. Istrazivači su ustanovili da i deca i roditelji više komentarišu priču i više se udubljuju u uzajamni dijalog. Slikovnice su dizajnirane upravo iz tog razloga da bi se čitale naglas zajednički, u interakciji. Tableti su, s druge strane, lični uređaji. Roditelji, kao i deca, lako se navikavaju da ih samostalno koriste, tako da kada na red dođe zajedničko čitanje, vrlo često se dešava da neko ne bude preterano oran da deli iskustva i mišljenja ili da sarađuje.
Čitanje iz štampanih knjiga nije dobro samo za decu i roditelje. One mogu pomoći starijim čitaocima da upiju više informacija, da se bolje fokusiraju i da izvuku veći osećaj uživanja tokom čitanja.
Autor: Mišel Debček
Izvor: mentalfloss.com
Prevod: Aleksandra Branković