Za početak ono manje važno – situacija u kojoj se našla junakinja (ili preciznije rečeno – akterka) iz naslova ovog vrlo dobrog i značenjima prilično bremenitog romana poprilično je nalik jednom od ključnih problema između dva glavna lika u vrsnom filmu „
Prick Up Your Ears“ Stivena Frirsa sa Garijem Oldmanom i Alfredom Molinom u glavnim ulogama. Naime, kako navodi zvaničan sažetak (prevela ga je Jelena Tanasković, objavila Laguna): Sofi Stark je „briljantna režiserka, ljubavnica, supruga, prijateljica, izdajnica. Sofi nije lako razumeti jer beskrupulozno koristi priče iz života bliskih osoba da stvara filmove koji joj donose priznanje kritičara i oduševljenje publike“.
Prirodno, upravo predočene rečenice nekako brzo pozivaju na oprez pred retko ičemu dobroj i značajnoj didaktičnošću, ali, na sreću, nje ni u tragovima nema u ovoj prozi
Ane Nort. Jednostavno, u ovom romanu nema brzopoteznih, a suštine i istinskog značenja ispražnjenih poruka; ovo je, naprosto, roman realističnog pristupa i izraza, a taj verizam odraz nalazi i u onome što autorka ovde, čini se, na prvom mestu želi da nam predoči.
Naime, iako neretko lišene te minule moći i značaja, iako danas bez efekta i stvarnog smisla, one i dalje mogu biti pogubno oruđe, možda i oružje, pa još i nalik koplju otrovnog i nepovratno opasnog i surovog vrha. Sofi Stark toga nije svesna, u svojoj žovijalnosti i dobrano tenzičnoj i psihotičnoj borbi za priznanjem i opštom prepoznatljivosti, ona će posegnuti za rečima i tuđim pričama kao lako dostupnom prečicom za makijavelistički juriš ka ionako upitnom vrhu, vrhu nečega i nekakvog rezona i pravdanja postojanja i uloženog truda.
Osim toga, ovo nije ni priča o onom poslovičnom putu ka paklu, putu koji je, gle čuda, popločan dobrim namerama; ovo je britka i pitka studija karaktera u vrtlogu zanimljive životne situacije u kojoj ambicije mute vid i navlače težu mrenu prema nekadašnjoj moći rasuđivanja.
Uz sve pomenuto, a podruku sa glavninom zapleta i idejne potke priče na kojoj u smislu temelja „
Život i smrt Sofi Stark“ počiva, ovaj roman je i učinkovita analiza umetnosti i „proizvodnje“ umetničkih ili paraumetničkih artefakata danas, gde praznina biva poželjna moneta raskusurivanja, a jalovost u šarenoj oblandi krajnji cilj.
Autor: Zoran Janković
Izvor: Nedeljnik