Laguna - Bukmarker - Prikaz romana Jovice Aćina „Pilot tramvaja“ – Između biografije i fantazije - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana Jovice Aćina „Pilot tramvaja“ – Između biografije i fantazije

Na tragu poznatih poetičkih okvira svoje bogate pripovedačke karijere, odnosno na susretu fantazije i stvarnosti, sa jedne strane, te spoju istorije i fikcije, sa druge, Jovica Aćin ispisuje svoj drugi roman, „Pilot tramvaja“. Slično kao u romanesknom prvencu „Srodnici“ iz 2017. godine (Laguna), on pripoveda više priča odjednom, odlazeći duboko u prošlost i koketirajući sa sadašnjošću, mapirajući prostor skoro čitave Evrope i mešajući začudno i izmaštano sa istorijskim i stvarnim. Međutim, autor ovde ne pripoveda o bilo kakvim imaginarnim junacima, niti za svoj narativ bira nasumične istorijske ličnosti čije biografije dopunjava novim podacima, već se odlučuje za jednu od najistaknutijih figura filozofije XX veka, nemačkog mislioca Valtera Benjamina.

Aćinovo interesovanje za ovog autora traje još od osamdesetih prošlog veka, a on se, kao prevodilac, priređivač, urednik i tumač njegovih dela, nametnuo kao jedan od najvećih poznavalaca Benjamina na našim prostorima. Bilo da se radi o prevodima tog filozofa ili pak o interpretativnim esejima koji čitaocima približavaju domete njegovog rada, u pitanju je vredan korpus koji čini značajan deo njegove recepcije kod nas, i stoga ne iznenađuje Aćinovo interesovanje za njegovu figuru, život i, naročito, smrt. Benjamin je, bežeći od nastupajućeg nemačkog ludila Drugog svetskog rata, planirao da se preko Francuske, Španije i Portugala domogne Sjedinjenih Američkih Država, ali je zaustavljen u toj nameri, što ga je nagnalo na samoubistvo krajem septembra 1940. godine. Upravo su taj poslednji deo njegovog života i njegova smrt u fokusu Aćinovog romana, dok autor pokušava da, skoro u maniru modernog detektiva, rasvetli okolnosti koje su dovele do tog čina. Ipak, on ne ispisuje romansiranu biografiju ovog mislioca, niti pretenduje na dokumentarističko-esejistički pristup, već je on za njega tek jedan od likova romana, i to čak ne ni centralni. Ta uloga pripada Miljanu Klisuri, preživelom učesniku Prvog svetskog rata koji, nakon prelaska albanskih planina, dospeva u Francusku i nastanjuje se u Marseju, gde radi kao vozač tramvaja. Tamo provodi život, sve dok sedamdesetih godina XX veka ne doživi susret sa Stefanom, primarnim pripovedačem romana „Pilot tramvaja“, koji inicira njegovu priču, sluša je i zapisuje. Aćin se, dakle, služi postupkom priče u priči, i neretko usložnjava svoje pripovedanje idući sve dalje i dalje u prošlost, vodeći čitaoce kroz kompleksne prostorno-vremenske koordinate dela. Ovim postupkom njegova priča dobija na težini, i on se poigrava sa figurom i pouzdanošću naratora, prepuštajući publici da sama proceni verodostojnost narativa i njegovu utemeljenost u stvarnosti.

Liku Valtera Benjamina se ovde pristupa na neposredan način i sa određenom dozom demistifikacije koja bi se i očekivala od Aćinovog proznog tretmana njegovog života. On u romanu nije na pijedestalu i o njemu se ne govori kao o jednom od najznačajnijih mislilaca svog doba, već je on prijatelj pomenutog Klisure i žrtva nepovoljnog istorijskog trenutka, i stoga on postaje Beni, nemački Jevrejin koji jedan period svog života provodi u Marseju. Pisac manje ili više direktno aludira na njegova najbitnija dela, od Jednosmerne ulice, Berlinskog detinjstva i Moskovskog dnevnika, sve do ogleda „Pripovedač“, „Prilog kritici nasilja“ i, naročito, „O pojmu istorije“, čime prožima Benjaminov život i rad. On parafrazira rečenice i teze iz svojih tekstova u razgovoru sa Klisurom, koji ih, posredno preko pripovedača, donosi do čitalaca, formirajući lanac priče i pripovedanja koji traje do danas. Kako priča o Beniju nije jedina o kojoj Aćin govori u romanu, ostale niti pripovedanja – o Klisurinoj sudbini u oba svetska rata, o stradanju njegove supruge i mrtvorođene ćerke, o njegovom prijatelju Arnuu i poznanici Simoni, te o Stefanovoj mladosti i porodici – se prepliću sa ovom primarnom, posebno ako se prihvati Benjaminova ideja o anđelu istorije koji posmatra ljudske katastrofe i užase iz decenije u deceniju i raste u nemog posmatrača čovekove zlobe i nepromenljivosti.

Pošto ponavlja nemali broj tematsko-motivskih ravni i pripovednih postupaka iz ranije proze ovog autora, spajajući ih i podižući na viši nivo, roman „Pilot tramvaja“ može se smatrati jednim od vrhunaca njegovog dosadašnjeg stvaralaštva. U njemu se mogu prepoznati izvesni nedostaci – prvenstveno u obimu određenih sporednih epizoda – koji, ipak, neće uticati na njegovu recepciju, posebno za poznavaoce rada Jovice Aćina, dok će nove čitaoce uputiti na ranija pripovedna dela ovog autora.

Autor: Dragan Babić
Izvor: Politikin Kulturni dodatak, 7. mart 2020.


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
prikaz romana jedno đubre manje provokacija u ruhu trilera laguna knjige Prikaz romana „Jedno đubre manje“: Provokacija u ruhu trilera
03.12.2024.
„Jedno đubre manje“ treći je kriminalistički roman Đorđa Bajića koji objavljuje izdavačka kuća Laguna. Radnja se fokusira na lik beogradskog policijskog inspektora Nikole Limana, koji je već više od d...
više
prikaz knjige sveti rat za carigrad kost u grlu alahovom laguna knjige Prikaz knjige „Sveti rat za Carigrad“: Kost u grlu Alahovom
03.12.2024.
Kada je naša despina Mara sina svoje preminule drugarice iz sultanovog harema primila pod svoje okrilje, odgojila ga i kasnije mu kao turska sultanija pomogla da se po očevoj smrti domogne trona osman...
više
prikaz romana prva laž je najvažnija napeti triler o obmani i iskupljenju laguna knjige Prikaz romana „Prva laž je najvažnija“: Napeti triler o obmani i iskupljenju
03.12.2024.
„Prva laž je najvažnija“ je uzbudljiv triler u kome pratimo kako se Evi Porter probija kroz mrežu obmana, lažnih identiteta i opasnih tajni, sve vreme se trudeći da nadmudri svoje protivnike i zaštiti...
više
prikaz romana putujući bioskop gospodina saita jezičke začkoljice i neobični likovi laguna knjige Prikaz romana „Putujući bioskop gospodina Saita“: Jezičke začkoljice i neobični likovi
03.12.2024.
U debitantskom romanu Anete Bjeufelt „Kad ti život uvali nilskog konja“ posetili smo ostrvo Amager. U svom novom romanu autorka nas vodi u beli svet i donosi nam jednu sasvim drugačiju ljubavnu priču....
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.