Laguna - Bukmarker - Prikaz romana Džona Faulsa „Čarobnjak“ - Knjige o kojima se priča
Sajamski dani - Besplatna dostava na teritoriji Srbije
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana Džona Faulsa „Čarobnjak“

Među romanopiscima strasni Mediteranci nisu retki, ali retki među njima od toga stvore ne samo književno delo već i sopstvenu filozofiju. Engleski pisac Džon Fauls (1926-2005) našim je čitaocima najbliži kao autor romana „Žena francuskog poručnika“ po kome je snimljen poznati film sa tada mladom Meril Strip.

Roman „Čarobnjak“ u prevodu Đurđine Toporaš Dragić prerađena je verzija romana iz 1976. godine koji je prvi put štampan 1965. Pisan je tokom dugog perioda od desetak godina, a strpljivi čitalac ovog obimnog i zahtevnog dela će razumeti zbog čega.

Svoj filozofski pristup životu Džon Fauls sažeo je u knjizi kratkih zabeleški Aristos što na grčkom znači dobro, izvrsno, a u širem značenju, učiniti najbolje moguće u datom trenutku. Bez tih crtica o životu i ljudskim naravima kao i božanskim namerama u meri koliko smo sposobni da ih shvatimo, teško je razumeti većinu od brojnih slojeva proze u romanu „Čarobnjak“, dok mogućnosti tumačenja ograničava samo mašta čitaoca.

Glavni junak, mladi blazirani Englez Nikolas Urfe po završetku školovanja traži izazov i pronalazi ga u nameštenju mlađeg profesora u engleskoj školi na jednom grčkom ostrvu koje bi moglo biti čuveni Speces, ali je to najmanje bitno. Iza sebe već ima nekoliko avantura i vezu sa mladom i slobodoumnom Alison koja je spremna da voli... Po dolasku na ostrvo otkriva da njime vlada moderni Prospero, ili Kirka u muškom obliku, tajanstveni Končis koji glumi čudaka sasvim povučenog od sveta i njegove realnosti već bremenite teškim događajima od kojih se svet oporavlja negde oko 1950-te. Emocije koje će probuditi u do tada prilično neosetljivom Nikolasu oscilovaće od zbunjenosti do izbezumljenosti i sumnje u sopstven razum. Čitaoca na samom početku takođe zbunjuju Končisovi postupci, koliko i njegovu žrtvu, no, brojne epizode iz starčevog života, stvarne ili izmišljene, na nama je da prosudimo, govore o čoveku ili biću koje je upoznalo ceo spektar ljudskih osećanja i prošlo iskustva brojnih života. Centralno mesto u ovoj fikciji zauzimaju epizode iz Velikog rata u kojima se reflektuje Faulsov pacifizam, i duboki prezir prema zlu ovoga sveta. Ali, upravo kada nam se učini da je sam Končis metafora tog zla, neki njegov postupak zaljulja Nikolasov ali i čitaočev zdrav razum, stvarajući od čarobnjaka neku vrstu nadčoveka ili boga koji se poigrava ljudskom sudbinom. Ubeđen da su konci u tuđim, a ne u njegovim rukama, Nikolas se prepušta igri uhvaćen u nju kao u mrežu. Greške pripisuje sudbini i okolnostima, prepušta se instinktima i sledu događaja koji se nižu filmskom brzinom.

Nesposoban da prepozna ljubav koju mu jedino može pružiti Alison, podjednako nemoćan da se otrgne i ode sa ostrva iako ga Končis formalno ničim ne primorava, Nikolas sve više gubi i ono malo vrlina koje je imao postajući tako antijunak, lišen sposobnosti da saoseća, usredsređen na sebe do opsesije. Određujući to kao najveći od svih grehova, Fauls gradi bogate prozne meandre smenjujući Končisova sećanja sa Nikolasovim doživljajima ili delirijumima, to on više nije u stanju da razgraniči. Realnost nerealnog i iluzija nečeg što može biti stvaran i srećan život mešaju se u Nikolasovoj svesti odvodeći ga na stranputicu života bez ljubavi, u kome je sve privid.

Koristeći odavno poznati motiv o čarobnjaku, ostrvu i poigravanju zdravim razumom onih koji na ostrvo zalutaju, Fauls gradi složeni roman o sudbini i načinima kako se bogovi surovo igraju sa nama. Ili se sami prepuštamo toj igri jer smo izgubili sposobnost da volimo, ko zna. Ostavljajući mnoga pitanja otvorena, Fauls izlaže svoj filozofski sistem zapitanosti nad vrednostima i smislom. Kao i njegov antijunak, ne nalazi odgovore ili ih ne brusi do kraja. Osim jednog koji vrlo hrabro plasira rizikujući da ga poklopi blaziranost sveta u kome živimo – da je srećan samo onaj ko ume da voli.

Autor: Aleksandra Đuričić
Izvor: Nedeljnik


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
spremite se sajamski dani od 14 do 29 oktobra laguna knjige Spremite se! Sajamski dani od 14. do 29. oktobra
23.10.2024.
I ovaj oktobar donosi mnogo radosti svim ljubiteljima knjige! Sajam knjiga je naša najvažnija manifestacija koja promoviše knjigu i čitanje, a čitaoci ne propuštaju Sajam!   U slučaju da ne...
više
laguna i knjižare delfi na 67 međunarodnom beogradskom sajmu knjiga laguna knjige Laguna i knjižare Delfi na 67. Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga
23.10.2024.
Najlepši oktobar i još jedan Sajam knjiga!   Od subote 19. do nedelje 27. oktobra pod kupolama Beogradskog sajma održaće se 67. Međunarodni sajam knjiga, a na njemu će se Laguna predstaviti...
više
veliki broj pisaca na štandu lagune na sajmu knjiga u hali 1 laguna knjige Veliki broj pisaca na štandu Lagune na Sajmu knjiga u Hali 1
23.10.2024.
I ove godine sa čitaocima će se družiti veliki broj pisaca tokom devetodnevnog Sajma knjiga. Ovo je kompletan raspored potpisivanja pisaca na štandu Lagune u Hali 1:   Nedelja, 20. oktob...
više
ne propustite hitove lagune na sajmu knjiga laguna knjige Ne propustite hitove Lagune na Sajmu knjiga
23.10.2024.
Laguna i ove godine na Sajmu knjiga predstavlja veliki broj važnih knjiga domaće i svetske književnosti, a jedan naslov imaće i svetsku premijeru. Reč je o novoj knjizi Tonija Parsonsa, ekskluzivnog g...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.