Mada smo navikli da domaći pisci istorijskih romana radnju obično smeštaju u prošlost koja se odvijala u našim krajevima, ima i naših pisaca dovoljno odvažnih da svoje istorijske junake pošalju u druge delove globusa: prisetimo se
Dobrila Nenadića koji u knjizi „
U senci crne smrti“ odlazi u džungle Afrike,
Milana Jovanovića koji u „
Bogorodičinim senima“ odlazi u drevni Rim, ili
Pištala koji s „
Pesmom o tri sveta“ putuje do Sahare i zavejane Kanade među tamošnje Indijance. Istu odvažnost već godinama ima i
Milena Sekulić Odalović koja već šesti roman smešta u viktorijansko doba Britanskog carstva. Nakon „
Vetra s Pirineja“, ove godine nam se vratila s novim istorijskim romanom „
Devojka sa violinom“ u kojem radnja otpočinje 1888. u Liverpulu, pa se brzim kočijama prebacuje na ulice ondašnjeg Londona. Televizijske serije poput „
Bridžertonovih“, „
Sanditona“ ili „
Poldarka“, postale su popularne prethodnih godina i kod publike probudile ljubav prema kostimiranim dramama, te će ovaj roman savršeno poslužiti kao propratno štivo takvim televizijskim programima.
Zaplićući niti fabule sitnim vezom po ugledu na Elizabet Gaskel,
Dafne di Morije, Fildinga,
Tekerija i
Džejn Ostin, Milena nas upoznaje s našom junakinjom Sandrin koja napušta bogataški dom u kom je odrastala i po kiši se zapućuje u London samo s jednim blatnjavim koferom i violinom koju je dobila od pokojne majke. Pošto se onesvestila nakon što su joj lopovi na ulici ukrali i tu jednu dragocenost, Sandrin se budi u kočiji tajanstvene grofice Kliford koja je odvodi u svoj raskošni dom gde će joj njena usrdna posluga pomoći da se oporavi.
Nadahnuta kitnjasto i lirično izbrušenim rečenicama engleskih viktorijanskih romanopisaca i njihovim atmosferičnim opisima, Milena nam dalje otkriva da je Sandrin grofičina pomoć potrebna isto koliko i grofici njena: ona želi da Sandrin odvrati njenog sina i naslednika Sajmona od sklapanja hirovitog braka s nekom američkom glumicom i time joj spase ugled i porodicu. I tako Sandrin postaje Kejt, grofičina lepa mlada družbenica koja očaravajuće svira violinu. Ako uspe u svom zadatku, dobiće dovoljno novca da otpočne novi život. Bez novca, krova nad glavom i prijatelja, Sandrin zapravo i nema drugog izbora – mora da pristane na grofičin plan.
Obavijena svilom i tilom novih haljina i uz pomoć stare Stradivarijusove violine koju su grofičini ljudi uspeli da joj vrate, naša je junakinja spremna da zavede mladog lorda izigravajući promućurnu devojku koja britkim jezikom barata podjednako dobro kao i gudalom. No da li će uspeti da barata i sopstvenim srcem kada se lord konačno pojavi sa svojom gustom crnom kosom, plavim očima i stasitim telom, kao primer zanosne muškosti i aristokratske lepote, to je već pitanje na koje ni sama neće znati odgovor kada joj kolena zaklecaju pri njihovom prvom susretu. Ali možda i neće imati prilike da o tome previše razmišlja jer između njih kreće bitka britkim rečima i doskočicama u razmeni njihovih posve oprečnih stavova. Sandrin zna da mora da ga privuče visprenim umom i nezavisnim duhom jer on nikada ne bi pao na neku učtivu, krotku i tihu devojku kakvu bi mu majka najradije namenila za životnu saputnicu.
Da li će ih strast, jednom kada plane između njih, spaliti oboje poput buktinje, da li će se Sandrin izgubiti u spletu zamršenih laži, da li će se javiti ljubav i probuditi kajanje, da li će se mreža obmana previše zapetljati kada na scenu stupi i neodoljivi lordov drug, bogati i zavodljivi Edvard Bern, saznaćemo do kraja ove istorijske ljubavne storije! Čitaocima će se usput pružiti prilika da uživaju u raskošnim palatama, otmenim ladanjskim imanjima okruženima stoletnim čestarima, i u zavodljivim haljinama i krinolinama dražesnih junakinja. Uživaće i u inteligentnim, brižno sastavljenim rečenicama Milene Sekulić Odalović, koje će im u potpunosti dočarati datu epohu sve dok ih ne dovedu do višestrukih obrta na završetku romana.
Autor: Miroslav Bašić Palković