Prvo da naglasim da ova knjiga nije knjiga u tradicionalnom smislu. Međutim, tri stvari su me podstakle da je kupim:
1. Imao sam nameru da pročitam sva pisma akcionarima potekla iz kompanije Amazon, i ona se nalaze u ovoj knjizi.
2. Obožavam dela
Voltera Ajzaksona, naročito ona koja se tiču tehnologije, pa mi je saznanje da je on napisao uvodnu reč takođe primamljiva.
3. Ako znamo da se u knjigama krije znanje, onda ova knjiga vredi svaku paru!
Nakon što sam je kupio, brzo sam je pročitao. Prvi deo knjige čine pisma akcionarima, a drugi deo čine govori i pisani radovi.
U pismima akcionarima kriju se mnoge sjajne ideje, iako se ponavljaju. A da li je knjiga neki vid promocije
Amazona? Svakako! Ali to ne umanjuje činjenicu da ćete u njoj pronaći vredne poslovne i životne lekcije.
Navešću vam teme koje su mi se mnogo svidele:
- Stav po principu „Dan prvi“ – čak i nakon dvadeset godina od osnivanja Amazona, Bezos i ekipa i dalje pristupaju poslovanju po principu „Dan prvi“
- Kako donositi bolje odluke
- Sprovođenje iskalkulisanih rizika
- Dugoročno razmišljanje uvek donosi veću zaradu
- Neumoljiv fokus na usluživanje kupaca
Sve u svemu, uživao sam čitajući o poslovanju Amazona, ali sam takođe dobio i jasniji uvid u poslovanje Blu oridžina. Ova knjiga, pored poslovnih i životnih saveta, pružiće vam uvid u to zašto dugoročno razmišljanje uvek postiže rezultat u ovom ludom svetu u kome živimo.
Jedna od ključnih stvari koju ćete saznati u ovoj knjizi pre svega je pitanje koje Bezos sebi postavlja, koje se tiče toga da li da pokrene Amazon ili ostane u svom hedž fondu: „Da li ću se pokajati što to nisam uradio kada budem imao osamdeset godina?“ Shvatio je da će se pokajati ukoliko ne pokuša, te se upustio u osnivanje jedne od najvećih kompanija današnjeg doba.
„To je bila odluka koju sam doneo srcem, a ne glavom. Kad mi bude osamdeset godina i kad budem pogledao iza sebe, želim da na minimum svedem broj kajanja u svom životu. A najveće kajanje osećamo kad nešto propustimo da uradimo – stvari koje ne pokušamo, putevi kojima ne pođemo. To je ono što nas progoni.“
Glavne teme se iznova provlače kroz knjigu, a sve počinje 1997. godine kada je Bezos imao viziju o tome kako da izgradi uspešnu kompaniju, što je ostvario 1998. godine.
„Ali ovo je Dan prvi za internet i, ako dobro postupimo, za Amazon.com.“ – iz Pisma akcionarima, Džef Bezos
Skoro svako pismo upućeno akcionarima tiče se stava „Dan prvi“. Kada bi svaka kompanija u potpunosti prihvatila ovakav model poslovanja, birokratija bi bila dosta manje korporativna, a imali bismo i bolje proizvode i bolje kompanije.
Tu i tamo naletećete na poneki životni savet, poput toga da vam je potrebno osam sati sna i da važne odluke donosite između 10 i 12 časova pre podne.
Sve u svemu, uživaćete u ovoj knjizi. Mnogo toga možete naučiti o strategijama i mentalitetu koji su se pokazali kao uspešni u slučaju Amazona, ne samo što se tiče osnivanja sjajne onlajn maloprodaje već i streaming kompanije i veb-usluga koje pruža.
Izvor: accidentallyretired.com
Prevod: Aleksandra Branković