Laguna - Bukmarker - Pisanje posle izolacije –„Komo“ Srđana Valjarevića - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Pisanje posle izolacije –„Komo“ Srđana Valjarevića

Mnogobrojni su umetnici kojima je udaljavanje od svakodnevice uobičajen prostor delovanja. Neka od najznačajnijih dela svetske književnosti nastala su daleko od grada, u sobi sa pogledom pisca na mirno okruženje. Neupitno je da je za svaki vid kreativnog delovanja neophodna samoća, neki vid socijalne, duhovne ili fizičke izolacije.

Optimistične savete (iako zasnovane na činjenicama) o plodonosnim načinima provođenja vremena i kretivnog delovanja, koji su nas ispratili u izolaciju, posle nekoliko nedelja zamenila je spoznaja da nešto ipak nedostaje. Neka od najvećih dela umetnosti nastala su pre svega kao odgovor na svakodnevni život i to ih i čini velikim.

Roman „Komo“ Srđana Valjarevića primer je toga kako, baš naprotiv, povratak u stanje životnog haosa može da inicira misao i kreativno delovanje. Roman je nastao mnogo vremena nakon boravka na jezeru Komo, na koje Valjarević odlazi da napiše novu knjigu.

Komo je bio savršena izolacija za jednog književnika – šetnja selom Belađo, subotnja vožnja brodom do pijace u gradu Komo, celodnevno pešačenje do vrha Monte San Primo, razgovori sa meštanima – čist spokoj, kojem je doprinosila činjenica da Valjarevićev junak dolazi iz Jugoslavije.

Drugi rezidenti vile Serbeloni percipirali su je kao zemlju koja se raspala, u kojoj nije dobro živeti. Isto ju je percipirao i on. Očekivanja ovih stranaca zato nije bilo teško ispuniti. I junak Valjarevićevog romana imao je slična očekivanja, ali iz drugih razloga:

„Od ljudi nekad zaista može da pripadne muka, naročito ako moraš biti s njima, ako si prinuđen na to. Imao sam tu sreću, nisam bio prinuđen.“

Savršena izolacija za književnika, ali ne i za pisca koji je odustao od objavljivanja knjiga i kojeg nikakva vrsta rada nije zanimala, te je povremeno objavljivao kratke priče za dnevne novine, time plaćao stan i „uopšte živeo nekako, ali od pisanja najmanje“. Prihvatanje stipendije i odlazak na brdo Tragedija značili su izolaciju od konstantnog hvatanja ukoštac sa životom u Beogradu krajem devedesetih.

Miran život Belađa nije poznavao te probleme. Bilo je mnogo kontradiktornosti kojih je Valjarevićev junak bio svestan. „Pun je svet tih večitih užasa. Pun je svet takvih sredina... Doba ravnodušnosti zauvek. Doba sitnodušnosti poslednjih par hiljada godina.“ Sa ovim užasima svakodnevno se susretao, čak i tamo. Ni stanovnicima Koma nije bio stran osećaj, koji je pisac pokušavao da potisne. Neki od njih, iako rođeni i odrasli u podnožju, nikada se nisu popeli na brdo Tragedija. Ta privilegija im nije bila dostupna. Jedino što su mogli je da ga zaobilaze ploveći jezerom, ne znajući kako njihovo rodno mesto izgleda sa vrha.

Na jezeru on nije bio književnik, jer nije pisao, istovetni dani koje je tamo provodio nisu asocirali na život koji mu je do tada bio blizak, ništa ga na njega nije ni asociralo – meštani su govorili o drugim temama, sa nekima se teško sporazumevao, druge čak nije ni razumeo. Ali povratak je, baš kao i u trenutku koji trenutno proživljavamo, bio neminovnost.

Kada je odlazio, jedan od stipendista iz vile na Tragediji oprostio se rečima da mu je drago što se vraća svojoj kući, „sigurnom poslu i mirnom domu“, da mu je drago i što je napokon upoznao nekoga ko dolazi iz sredine o kojoj je samo slušao i gledao na televiziji.

Povratak u Beograd uobičajenom životu bio je sličan osećaju nakon svakodnevnih šetnji planinom iznad jezera Komo, sati provedenih u tišini i povratka u vilu u podnožju: „Dole me je čekao život s ljudima. Ali, to je ipak bila neminovnost. Ne mogu imati strah od neminovnosti.“

Izvor: RTS.rs


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
ljubica arsić za knjigu moramo uvek da imamo vremena laguna knjige Ljubica Arsić: Za knjigu moramo uvek da imamo vremena
15.07.2025.
Tokom leta i godišnjih odmora podrazumeva se da više čitamo knjige. Međutim, da li u vreme mobilnih telefona i kompjutera uopšte stižemo da čitamo? Književnica Ljubica Arsić, u intervjuu za Jutanji pr...
više
dermot o liri odgovara na pitanja (mladih) čitaoca laguna knjige Dermot O’Liri odgovara na pitanja (mladih) čitaoca
15.07.2025.
Serijal o Toto nindža-mački sjajan je za decu stariju od sedam godina. Napisao ga je popularni voditelj Dermot O'Liri, a ilustrovao Nik Ist, čije radove čitaoci prosto obožavaju. Totine av...
više
prikaz romana mesta prelaska između gvozdenog doba i savremenosti laguna knjige Prikaz romana „Mesta prelaska“: Između Gvozdenog doba i savremenosti
15.07.2025.
Roman „Mesta prelaska“ prvi je deo serijala britanske autorke Eli Grifits (1963) o forenzičkoj arheološkinji Rut Galovej. Ona je žena u kasnim tridesetim godinama, koja živi povučeno u kolibi na ivici...
više
prikaz romana biblioteka cenzora knjiga (s)misli svojom glavom laguna knjige Prikaz romana „Biblioteka cenzora knjiga“: (S)misli svojom glavom
15.07.2025.
Raspravljati o tome šta je a šta nije distopija u književnosti pomalo je nezahvalno ovih dana, kada se i ono što nam se dešava pred očima može okarakterisati kao nešto što deluje nezamislivo. Ipak, ba...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.