Sada kada je vaše dete počelo da čita, sa njim možete podeliti svoje najbolje strategije za usvajanje i razumevanje onoga što je pročitalo (one strategije za koje verovatno i ne znate da ih koristite).
Ali kako?
Razmišljajte na ovaj način – isto je kao kada ih učite da vežu pertle ili da voze bicikl. Vi pokušavate da ono što nesvesno radite razložite na korake pomoću kojih će vaše dete moći da ih usvoji. Isto je i sa čitanjem. A sada ja sa vama delim osam strategija za usvajanje i razumevanje pročitanog koje možete koristiti kod kuće.
1. Da li ovo ima smisla?
Najvažnija stvar koju možete naučiti svoje dete jeste da zna da li je razumelo ono što je pročitalo ili nije. Ohrabrite ga da često prekida čitanje i da se zapita: „Da li ja razumem šta se ovde dešava?“ Ovo može biti teško za određeni broj dece. Kako biste bili sigurni da li vaše dete razume, zamolite ga da vam prepriča ono što je do tada čitalo. Podučite ga da je najvažnije da ne mora da čita knjigu koju ne razume.
Šta možete uraditi ukoliko vaše dete ne razume ono što je pročitalo:
1) Pročitajte knjigu ponovo;
2) Izaberite knjigu koja je lakša u odnosu na onu koju je čitalo;
3) Potražite profesionalnu pomoć, ukoliko se to dosledno ponavlja.
2. Mogu li da predstavim sebi ono o čemu čitam?
Ohrabrite svoje dete da stekne sliku onoga što čita. Vi kao čitalac ovo radite automatski. Međutim, čitaoci početnici tek uče kako se to radi. Zato, dok čitate, pokažite svom detetu kako uz pomoć opisa može da „napravi“ ceo mali film pročitanog u svojoj glavi. Ukoliko ono nema vizualnu predstavu o onome o čemu čita, može biti da ne razume to što je pročitalo ili da mu jednostavno treba dodatno pojašnjenje u vezi sa ovom strategijom.
3. Mislim da će se _______ sledeće desiti.
Da li vaše dete može da previdi događaje koji slede u knjizi koju čita? Pomozite mu da na osnovu onoga što je do tada pročitalo stekne uvid u događaje koji mogu uslediti, odnosno, neka vam vaše dete ispriča šta je ono što misli da bi se moglo dogoditi. Napravite pauzu nakon određenog pasusa i pričajte o tome. Takođe je važno da i vi podelite svoja predviđanja sa njim. (Moraćete da navedete nekoliko primera onoga šta je to što je „normalno“, a što bi moglo da se desi. Na primer, realistično predviđanje nije to da će vuk odleteti svemirskim brodom u priči o „Tri praseta“.)
4. Šta znači ova reč?
Pripremite se i za ovu bitku. Deci treba objasniti na koji način mogu razumeti reči koje ne znaju. Da li vaše dete na osnovu konteksta može zaključiti značenje određene reči? Dajte mu primere na osnovu kojih reči neće poimati samo na osnovu zvučenja. Potražite kraće reči u dužim rečima, upotrebite slike kao nagoveštaje, utvrdite slova na početku i na kraju reči, ili preskočite ovo što sam navela i pročitajte taj pasus ponovo.
5. Šta to znači?
Ohrabrite svoje dete da prekine sa čitanjem onda kada se pojavi reč koju ne razume i pitajte ga šta ono misli šta ta reč znači. Recite mu da ponekad značenje reči može shvatiti na osnovu ostalih reči koje se pojavljuju u rečenici i da je kontekst dobar način na koji uglavnom može shvatiti značenje te reči (ovo možemo nazvati i zaključivanjem). Pokažite mu kako ovo može da uradi i vežbajte zajedno.
6. Šta se desilo pre ovoga?
Čitaoci bi trebalo da zapamte ono što su pročitali – dan pre toga, pa čak i pet minuta pre nego što ste im postavili ovo pitanje. Podsetite svoju decu da razmišljaju o događajima koji su prethodili onome o čemu sad čitaju pre nego što nastave sa čitanjem novog poglavlja.
7. Ja mogu da se poistovetim (povežem) sa ______.
Ukoliko možete da povežete svoja prethodna iskustva ili znanja sa onim o čemu čitate, to je dobar put ka razumevanju pročitanog. Pomozite svom detetu da poveže ono što čita sa svojim životom i knigama koje je ranije pročitalo. Primenite to na sledeći način: „O, to me podseća na…“
8. Dobre priče vredne su vašeg truda
Svi mi ponekad zaboravimo da postoji i šuma, jer se fokusiramo na drveće. Zapamtite – vaš krajnji cilj jeste da vaše dete zavoli čitanje. Ako čitanje u nekom trenutku postane teško, zastanite i pokušajte da ga učinite zabavnim. Takođe, postoje velika verovatnoća da vaše dete već voli da čita zahvaljujući okruženju, odnosno, primeru koji ima u vama jer volite da čitate. Ostalo je samo da ga ponovo podsetite da je čitanje samo po sebi nagrada, kao i da će u vama imati bezrezervnu podršku dok se pronalazi na svom čitalačkom putu.
Autor: Melisa Tejlor
Izvor: readbrightly.com
Prevod: Nataša Đuričić Marković