Evo jednog zanimljivog pitanja koje biste mogli postaviti prilikom sledećeg susreta sa svojim prijateljima knjigoljupcima: Kada biste u svojoj knjižari prodavali samo jednu knjigu, koja bi to knjiga bila?
Nema na čemu, uživajte u diskusiji!
Uveravamo vas da ovde nije reč o nekakvom hipotetičkom konceptu. Knjižara koja prodaje samo jednu knjigu zaista postoji. Zove se „Morioka Šoten“ i nalazi se u ekskluzivnoj tokijskoj četvrti Ginza. Okej, da odmah nešto razjasnimo, kada kažemo „jedna knjiga“, ne mislimo na jedan primerak neke knjige – mislimo, naravno, na više primeraka jednog istog naslova. Izabrani naslov se u prodaji nalazi samo nedelju dana, nakon čega na njegovo mesto stiže sledeći. Sadržaj ponuđene knjige diktira izgled enterijera knjižare: ukoliko je, na primer, posredi knjiga o cveću, njenu promociju i prodaju pratiće izložba cveća.
Knjižara u Ginzi otvorena je 5. maja 2015. godine. Njen vlasnik Jošijuki Morioka je u intervjuu za lokalne medije izjavio da se na ovaj rizični korak odlučio posle dugogodišnjeg bavljenja prodajom knjiga: „Godinama sam vodio knjižaru u četvrti Kanda, gde sam imao priliku da nekoliko puta godišnje organizujem promocije novih naslova. Mušterije koje su tada svraćale u radnju bile su uglavnom zainteresovane samo za knjigu koju smo predstavljali. Tako sam došao na ideju o knjižari koja bi prodavala samo jedan naslov nedeljno.“
Moriokini partneri u ovom poduhvatu su Masamiči Tojama, direktor kompanije
Smiles Co. Ltd, i lokalna reklamna agencija
Takram Design Engineering. Logo knjižare u obliku romboida, izrađen prema vlasnikovim uputstvima, otelovljuje koncept „jedna soba, jedna knjiga“.
Morioka Šoten nalazi se u prizemlju zgrade Suzuki, kojoj kao nekadašnjem sedištu izdavačke kuće Nipon Kobo pripada posebno mesto u kulturnoj istoriji japanske prestonice. „Ljudi koji su radili na ovom mestu udarili su temelje modernog izdavaštva u Japanu. To je bio jedan od glavnih razloga zbog kojih sam odlučio da upravo ovde otvorim svoju knjižaru“, izjavio je Morioka.
Namera mu je bila da ljubiteljima čitanja, naviklim na duge boravke među nizovima polica ispunjenim stotinama različitih naslova, pruži jedno sasvim novo iskustvo. „Želeo sam da knjižara postane prostor u kome će pisci, čitaoci i predstavnici izdavačke industrije moći da se sreću, upoznaju i razmenjuju mišljenja. Posetioce pozivam da uđu u svet knjige koju prodajem i sa njom izgrade dublji odnos, što bi trebalo da dovede do većeg uživanja u čitanju“, objasnio je.
Ispostavilo se da japanski knjižar nije pogrešio u svojoj proceni. Njegova neobična knjižara uspešno posluje već punih šest godina i svakodnevno privlači kupce i znatiželjnike iz celog sveta.
Autor: Emili Martin
Izvor: bookriot.com
Prevod: Jelena Tanasković