Nema sumnje da u bestijarijumu svetske umetnosti naročito mesto pripada mački. Ove lepe, elegantne, tajnovite, nepredvidive i samosvojne životinje, koje je čuveni Leonardo da Vinči nazvao istinskim remek-delima, još od samih početaka suživota sa čovekom bile su snažna inspiracija za umetnike. Stoga im je, jasno nam je, čak i ako samo bacimo letimični pogled unazad, posvećeno nebrojeno mnogo muzičkih, likovnih, pozorišnih i kinematografskih ostvarenja. Ali bilo da su mačke glavni ili likovi koji na stranicama knjiga tek mrdnu brkovima, frknu ili mahnu repom, neprikosnoveno mesto zauzimaju upravo u delima različitih književnih rodova iz svih vremena. Zato se i najposvećenijim bibliografima skoro neostvarivom čini zamisao o izradi kataloga beletrističkih dela koja su svojevrsna galerija ovih četvoronožnih saputnika nestašne dece, uzrujanih gospođica, vedrih skitnica, tužnih kraljeva ili vremešnih dama.
Zahvaljujući romanu koji je 2017. godine objavio tada tridesetjednogodišnji Japanac
Sosuke Nacukava, naslovljenom „
Mačak koji je spasao knjige“, promućurni i katkada surovo iskreni mačak očiju boje žada, po imenu Tigar Prugasti, mirno kao da oduvek tu i pripada, ušetao je u mačju družinu oživljenu u književnosti. Sreo se tu, zasigurno, sa Mačkom u čizmama, potom sa Češirskim mačkom zagonetnog osmeha iz
Kerolovog dela „Alisa u zemlji čuda“ ili sa nežnim i milim zverima koje se protežu između Bodlerovih stihova, sa Sakijevim visprenim brbljivcem Tobermorijem,
Ćopićevim verolomnim
Tošom,
Bulgakovljevim sarkastičnim
Begemotom, Otolininom žutom macom iz ostvarenja
Krisa Ridla… I tu će, s obzirom na to da je već osvojio srca čitalaca širom sveta, zauvek i ostati.
Pojavio se neočekivano, niotkud, i to u trenutku kada se Rintaro Nacuki, introvertni i usamljeni mladić koji izbegava svaku mogućnost sticanja životnog iskustva, kakve u Japanu, bez suvišnih objašnjenja i dugih obrazloženja, nazivaju hikikomorijima, nalazi na životnoj prekretnici. Nakon smrti jedinog bliskog bića, dede koji je vodio brigu o njemu, ovaj sedamnaestogodišnjak mora iz korena da promeni način života. Prinuđen je da proda neveliku knjižaru na gradskoj periferiji koju mu je kao jedinom nasledniku ostavio stari posvećeni knjižar i izuzetan poznavalac književnosti, a potom da se preseli kod novog staratelja, tetke koju jedva i da poznaje. U hipersenzibilnom biću koje, kao i većina njegovih vršnjaka, sebe smatra prosečnim i nedoraslim ovakvim životnim izazovima, misteriozni prugasti posetilac prepoznao je bezgraničnu ljubav prema čitanju, dodelivši mu na osnovu toga nimalo lak zadatak – da spase knjigu i čitavu civilizaciju koja počiva na njenim vrednostima. Ovom misijom, čudesni i humoru skloni Tigar, vratiće inferiornom i razočaranom mladiću poverenje u život, u bliskost i u moć koju poseduje lektira. Svojim vrlinama i iskustvima strastvenog čitaoca, Rintaro će pokušati da se izbori sa različitim poimanjima čitanja kao važne ljudske delatnosti i njihovim upornim zagovornicima, ali i da ukaže na posledice koje može imati shvatanje da je knjiga roba kao i svaka druga.
Avantura u koju ga odvodi novi poznanik utvrdiće mladićevu veru da čitanjem stičemo nemerljiva znanja, ali i stav da nas knjige, zapravo, neprestano podstiču da se duboko saosećamo sa svetom oko sebe, podsećajući nas da smo njegov neodvojivi deo. Nepobitan dokaz da je u tome uspeo jesu mnogobrojni čitaoci koji su zavoleli roman koji je napisao Sosuke Nacukava. Svi oni, uverena sam, čim sklope korice na kojima je krupni, narandžasti mačak, u mislima pohrle na isto mesto: pred vrata knjižare antikvarnih izdanja „Nacuki“ kako bi na njenim policama odabrali štivo u kome će uživati barem koliko u čitanju ove očaravajuće priče.
Autor: Olivera Nedeljković