Laguna - Bukmarker - Liju Cisin je kineski Artur Klark - Knjige o kojima se priča
Kao vid podrške studentima i prosvetnim radnicima, danas neće biti moguće zaključivanje porudžbina na sajtu.
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Liju Cisin je kineski Artur Klark

Tim astronoma sa Pekinškog univerziteta je 2015. godine obavestio javnost o otkriću džinovske crne rupe koja ima masu kao dvanaest milijardi Sunaca. Pojavila se u ranoj fazi nastanka svemira, svega devetsto miliona godina posle Velikog praska. Udaljena je od nas dvanaest milijardi svetlosnih godina, ali, budući da je kvazar koji je okružuje četristo dvadeset biliona puta svetliji od Sunca, još uvek se sa Zemlje može videti teleskopom.

Čitajući o ovom fascinantnom otkriću setio sam se Liju Cisina, najpopularnijeg kineskog pisca naučne fantastike. Ovaj višestruko nagrađivani autor donedavno je radio kao softverski inženjer u elektrani u Šanšiju. U Kini se njegova popularnost meri sa popularnošću Vilijama Gibsona u Sjedinjenim Državama, a mnogi ga porede sa Arturom Klarkom, piscem koga često navodi kao uzor. Njegova najpopularnija knjiga „Problem tri tela“ nagrađena je brojnim priznanjima u Kini i inostranstvu. Način na koji piše kod čitaoca ponovo budi zaboravljenu fascinaciju smelim istraživačkim poduhvatima i veličanstvenim razmerama svemira. „U mojoj mašti“, napisao mi je u jednom imejlu, „apstraktni koncepti poput rastojanja izraženog svetlosnim godinama, ili prečnika univerzuma, postaju konkretne slike koje bude strahopoštovanje.“ U njegovim romanima, crna rupa mase dvanaest milijardi Sunaca je nešto što bi kineski inženjeri mogli napraviti u budućnosti. To bi im najverovatnije uspelo za nekih milijardu godina, kada se kineski svemirski brodovi rašire univerzumom.

Američka naučna fantastika inspiraciju u najvećoj meri nalazi u američkoj kulturi – ratu za nezavisnost, Divljem zapadu, film noaru, psihodeliji šezdesetih – i zato izmišljena budućnost čovečanstva često podseća na američku prošlost. Čitaoci na Zapadu će bez sumnje uživati u  činjenici da Liju nadahnuće za svoja dela crpi iz sasvim drugačijeg izvora. U „Problemu tri tela“, najveći deo radnje odvija se u doba Kulturne revolucije. U jednoj od njegovih nagrađivanih kratkih priča, posetioci iz svemira zahtevaju preraspodelu bogatstva na našoj planeti i objašnjavaju nam kako je pomahnitali kapitalizam uništio njihovu civilizaciju. U drugoj se pak vanzemaljski tvorci života na Zemlji jednog dana vraćaju svojim svemirskim brodovima, kao starci sa štapovima i dugim belim bradama, očekujući da brinemo o njima iz osećanja dužnosti prema roditeljima. Teško mi je da zamislim nekog zapadnjačkog pisca naučne fantastike kako u svojim delima preispituje obaveze dece prema starijima.

Razlike između kultura nisu jedini detalj koji stvaralaštvo ovog pisca čini izuzetnim. On u mašti komponuje priče o progresu čovečanstva. To su konkretno zamišljene, ali apstraktne pripovesti, koje univerzalnošću svojih poruka podsećaju na parabole. Napredak pojedinca predstavlja napredak ljudskog roda. Čovek prelazi ogromna socijalna i fizička rastojanja, ali sve to bledi u poređenju sa putovanjima koja mu tek predstoje.

Lijuove priče nisu uvek blagonaklone prema ljudskoj rasi. Zamišljajući budućnost, on svojoj romantičnoj viziji o mogućim dometima čovečanstva suprotstavlja surovu realnost:

„U dalekoj budućnosti, ako ljudska civilizacija opstane i raširi se kroz kosmos, čovečanstvo će morati da stvori tehnološka čuda nezamislivih razmera. Verujem da nam nauka i tehnologija mogu doneti svetlu budućnost, ali put ka ostvarivanju tog cilja biće ispunjen poteškoćama i moraćemo da platimo visoku cenu. Neke od tih prepreka će biti užasne, ali na kraju ćemo ugledati suncem okupanu obalu. Citiraću Šu Žimoa, kineskog pesnika sa početka prošlog veka, koji je posle posete Sovjetskom Savezu izjavio: 'Oni tamo veruju da postoji raj. Između raja i pakla nalazi se more krvi, a oni su odlučili da ga pređu.'“

Ali sa kojim ciljem? Čovečanstvo ne može preživeti sve. Radnja poslednjeg nastavka trilogije „Tri tela“ smeštena je u period „toplotne smrti univerzuma“. Lijuove priče život vide iz dva ugla: kao titansku borbu za opstanak i kao suočavanje sa konačnošću. Ukratko, u srcu njegovog stvaralaštva leži filozofska zainteresovanost za problem granica. Kako da reagujemo na inherentna ograničenja života? Da li bi trebalo da im se odupremo ili da se pomirimo sa sudbinom?

„Svemu u jednom trenutku dođe kraj“, napisao mi je u imejlu, „a pisanje o neizbežnom ne bi trebalo smatrati oblikom pesimizma. Uzmimo za primer romantični kraj priča: ,I živeli su srećno do kraja života“. Zvuči optimistično, zar ne? Ali ako biste umesto toga napisali: 'Sto godina kasnije, oboje su bili mrtvi', da li bi priča tada bila pesimistična? Samo naučna fantastika može govoriti o 'sto godina kasnije' u kosmičkim razmerama.“

Autor: Džošua Rotman
Izvor: newyorker.com
Prevod: Jelena Tanasković


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
obaveštenje o podršci studentima i prosvetnim radnicima laguna knjige Obaveštenje o podršci studentima i prosvetnim radnicima
23.01.2025.
Laguna i Delfi oduvek su se borili za pravdu, slobodu mišljenja i govora. Stajali smo uz svoje pisce i kada to nije bilo lako. Sada je naša podrška potrebna i studentima i prosvetnim radnicima koji se...
više
marko vidojković o povredama na radu i dalje radim ono što želim, pa samim tim sve što radim vredi laguna knjige Marko Vidojković o „Povredama na radu“: I dalje radim ono što želim, pa samim tim sve što radim vredi
23.01.2025.
„Zahvaljujući njihovoj maloumnosti, mene su gledali i slušali milioni na njihovim televizijama, kako izgovaram ono što oni nikada ne bi smeli, a dobrim delom misle. Da su iole razmišljali o potencijal...
više
ljiljana šarac porodica je najsigurnije uporište i utočište laguna knjige Ljiljana Šarac: Porodica je najsigurnije uporište i utočište
23.01.2025.
„Godina 2024. za mene je bila u mnogo čemu otrežnjujuća. Pokazala mi je da ne zavisi sve od mene, ma koliko se upinjala i trudila da planove i želje ostvarim. Naučila me je da ne moram da dobijem onol...
više
prikaz romana dve mice i novi beograd na mladima svet ostaje laguna knjige Prikaz romana „Dve Mice i Novi Beograd“: Na mladima svet ostaje
23.01.2025.
Mirjana Đurđević, autorka knjige „Dve Mice i Novi Beograd“ (Laguna, 2024), kaže da je mnogo uživala pišući ovaj roman i da joj je bilo žao kada je rukopis završila. Kao čitalac, osećala sam tu životnu...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.