Pisci koji na mene ostavljaju najveći utisak su često oni koji pišu o čitanju: zadovoljstvima, teškoćama i ponekad nemogućnostima. Volas Stivens, Franc Kafka i Vladimir Nabokov spadaju u ovu kategoriju. Stivensov esej „Neophodni anđeo“ pokušao je da pomiri Platona i pesnike, dok je za Kafku čitanje bio čin asketskog samopovređivanja. A za Nabokova čitanje je oblik disciplinovanog prosvećivanja... i disekcije. Svojim kritičkim umom je mahao kao skalpelom u svojim „Predavanjima o književnosti“ u kojima smo pronašli „mali kviz“ koji je napravio za svoje studente kako bi testirao njihovo razmišljanje o tome šta čini „dobrog čitaoca“.
Proslavljeni pisac nije želeo samo da napravi test kojim će proveravati svoje učenike već je koristio svaku priliku da ih nečemu nauči. Tako je sastavio listu od 10 osobina koje svaki čitalac uglavnom ima i tražio od njih da identifikuju četiri za koje misle da izdvajaju dobrog čitaoca od ostalih.
Pred vama je njegov test pa pokušajte da brzo utvrdite koje četiri osobine su potrebne dobrom čitaocu. Odgovori i objašnjenja su ispod testa.
1. Čitalac bi trebalo da je član književnog kluba.
2. Čitalac bi trebalo da se poistoveti sa junakom ili junakinjom.
3. Čitalac bi trebalo da se koncentriše na socijalno ekonomski deo.
4. Čitalac bi trebalo da više uživa u priči u kojoj ima akcije i dijaloga nego u onoj gde toga nema.
5. Čitalac bi trebalo da prepozna knjigu u filmu.
6. Čitalac bi trebalo da bude pisac u razvoju.
7. Čitalac bi trebalo da ima maštu.
8. Čitalac bi trebalo da ima dobru memoriju.
9. Čitalac bi trebalo da ima rečnik.
10. Čitalac bi trebalo da ima umetnički osećaj.
Studenti su se najviše oslanjali na emocionalno poistovećivanje, akciju i socioekonomski ili istorijski ugao. Naravno, kao što ste i pretpostavili, dobar čitalac je onaj koji ima maštu, dobru memoriju, rečnik i malo umetničkog osećaja.
Nabokov je smatrao da je „umetnički osećaj“ nešto što bi čitalac trebalo da ima razvijeno i pre pristupanja samoj knjizi. Njegov kriterijum automatski eliminiše mnoge ljude, a pod ovom osobinom navodio je da su naučene i urođene osobine jednako važne kao i da se „umetnički osećaj“ može naučiti.
Izvor: openculture.com
Prevod: Dragan Matković