Laguna - Bukmarker - Kukavičija jaja – „Ljudi bez grobova“ Enesa Halilovića - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kukavičija jaja – „Ljudi bez grobova“ Enesa Halilovića

Kako svedoči sam Enes Halilović, roman „Ljudi bez grobova“ (izdavač: Laguna) nastajao je gotovo trideset godina na temeljima istinite priče o odmetniku i ubici, Numanu Numiću. Za čitaoca je irelevantan ovaj podatak kao i podatak da se u romanu pojavljuju i druge ličnosti iz realnog života kao i neki realni događaji (pad meteorita u piščevo dvorište ili streljanje đaka u Kragujevcu itd). Matrica ovog romana koliko god da prati dokumentarno dokaziva zbivanja, u potpunosti je uronjena u književno nasleđe i kreće se na osi od grčke mitologije, antičkog dramskog korpusa, romantičarskog nasleđa o nesrećnoj ljubavi i herojskoj žrtvi junaka, preko Ezopovih zagonetki i domaćeg epskog narodnog nasleđa do Džojsovog „Portreta umetnika u mladosti“.

Tragična i romantična priča mitskih predispozicija o životu i smrti Numana Numića, predstavlja jaje, zametak, Halilovićevog romana, a težište se uskoro prebacuje na Numićevog sina, mucavca, traumatičnog detinjstva koga nemoć usmenog izražavanja preusmerava na potragu za pisanim izrazom. Ovaj pisac u nastajanju traga za svojim korenima želeći da ispriča priču o ocu, hajduku i ubici, gnevom osvetniku i tragičnoj žrtvi patrijarhata. O ocu kolaju mitske priče i predstave kao o čoveku-heroju koji zbog nesrećne ljubavi postaje odmetnik, kada devojka koju voli biva obećana bogatijem čoveku. Devojka, pritisnuta tradicijom, odlučuje da posluša oca. Ova linija priče sa potencijalom „Hasanaginice“, ostaje u romanu nerazrađena, kao i čitav aspekt tragičnog stradanja likova zasnovanog na patrijarhalnim uzusima. Zapostavljena je i majčina priča, ostavljena kao skica, jer se Halilović priklanja praćenju u književnosti češće korišćenog motivskog korpusa vezanog za odnose otac-sin.

Narativno zanimljiv preokret odigraće se negde na polovini romana kada će se naracija preseliti iz trećeg u prvo lice, te će prvi deo romana pripasti očevoj priči ispripovedanoj iz ugla objektivnog pripovedača, a drugi deo sinu koji preuzima ispovedni ton prvog lica. I pored ove fiktivne promene, nepouzdanost pripovedačkih lica unosiće dodatni saspens i osećaj nesigurnosti u ispripovedano. Moto romana, „Potraga za istinom je poput bačenog koplja“ ispisan je u nameri da ukaže na piščevu igru sa čitaocem, ali i na univerzalnu nemoć da se unapred predvidi kako i kada će se istina otkriti, onoliko koliko je nemoguće tačno predvideti mesto gde će se bačeno koplje zabosti. Pasija glavnog junaka, Numićevog sina, da vežba bacanje koplja, počinje da prerasta u rešenost da se otkrije istinu o ocu. Oba cilja u svojoj osnovi ostaju maglovita i neizvesna, u sferi želje bez jasnog viđenja cilja u koji će se koplje na koncu zabosti. Ova neizvesnost u paraleli sa pričom o Edipu i tragičkom otkriću tajne porekla, kao i poglavlje posvećeno Ezopovim zagonetkama, uvodi u Halilovićev roman i treću dimenziju – potragu za tajnom i adekvatnu dozu saspensa koja dopušta da osnovna linija priče drži pozornost dok se roman usložnjava.

Poglavlja u naslovu imaju simbol jajeta koje ukazuje na međusobnu povezanost posebnih priča, na njihovu autentičnost i jedinstvenost i istovremenu vezu sa zajedničkim pretkom. Zametak osnovne priče o ocu izraslom iz mitskih predstava, počinje da raste i da se razvija da bi se iz njega potom izlegle i druge priče, „jaja“ – potomci i srodnici osnovne pripovesti o hajduku Numiću. Osnovni mit ovde jeste onaj o potrazi za ocem, preuzet iz drevnih grčkih mitova transponovanih u umetnosti kroz tragičke obrasce Sofoklovih drama o Edipu. Poput podmetnutih kukavičijih jaja i ptića što stasavaju u tuđem gnezdu, a upravo tako stasava i sam pripovedač kada ostane bez roditelja, Halilović koristi/podmeće već poznate mitološke obrasce u sopstveno delo da bi izrasli u novu celinu i stoga jaje figurira kao ključni simbol romana.

Poglavlja su, osim simbolikom jajeta, obeležena i neuobičajenom numeracijom koja će postati (ne)jasnija kada se u priču uvede Goldbahova matematička hipoteza. Za čitaoca nije previše važno da pronikne u bit same hipoteze, već je dovoljno da je sagledava iz perspektive književnog dela koristeći osnovne pretpostavke ove hipoteze – da je „Svaki ceo broj veći od dva moguće napisati kao zbir dva prosta broja“, Halilović kroz petnaest poglavlja umesto prostih brojeva postavlja mitološke obrasce zbrajajući ih u hipotezu čiju istinitost tek treba da dokaže. Hipoteza će diktirati i strukturu romana sledeći pravilo po kome je svaki potomak deo svojih predaka i učestvuje u sabiranju priča da bi se oformio stabilan uzročno-posledični piramidalni porodični niz. Ovaj niz se popunjava sabiranjem drugih, iz istog „gnezda“ dodirnih, rubnih životnih sudbina, a najudaljenija je pripovest o streljanju đaka u Kragujevcu koja je sa glavnim junakom povezana direktnom rodbinskom linijom (pripovedačev deda je tada bio streljan). U romanu ova digresija ima funkciju hora iz antičke tragedije i treba da svojim tragičkim potencijalom potvrdi tragiku osnovne priče. Veza između dva nezavisna događanja je proširenje mitskih uloga oca na večne teme njihove prisutnosti i odsutnosti. Svaka od priča brojnih Halilovićevih junaka proširuje tematski korpus od ličnih tragedija ka problemskim temama društvene moći, korupcije, nepravde, političkog i socijalnog nasilja, poniženja i nebrige, dok se mitološki okvir antičke drame proširuje narodnim predanjem i bajkom gde se elementi fantastike neraskidivo integrišu u dokumentarnu priču sa likovima i događajima istorijski postojećim i proverljivim.

Mit o Edipu ostaće ključni zamajac romana ali će u njega Halilović uplesti brojne druge mitove i književne prototipove – blizance Romula i Rema, motive tragičkih ubistava oca, brata, majke (hamartija), ali i junake kao nevine žrtve okolnosti (pharmakosa), teme stasavanja umetnika, nesrećne ljubavi, nepoznatih grobova, magijskih sila koje junake vode kroz život. Fantastičkom u Halilovićevom romanu doprinosi i izvesno nepripadanje, anahronost, izmeštenost iz autentičnog vremena određenih likova i pojava (hajdučija i vračare 70-tih godina XX veka, groteskna figura komšije Gulaša čija debljina prerasta maštu Rableove fantastike, meteor koji pada u dvorište i svetli u travi kao jaje iz pakla). Nemogućnost da se opredelimo između stvarnog i izmišljenog u ispripovedanom (što je po Cvetanu Todorovu jedan od ključnih preduslova fantastike) doprinosi osećanju svevremenosti, kao jednom od ključnih obeležja Halilovićeve proze čiji Novi Pazar izrasta u balkanski Makondo duboko uronjen u folklornu mitologiju, neprekidno živu i produktivnu. Mnoge od pomenutih motiva Halilović je već obrađivao i u svojoj poeziji i u prozi i poznat je kao pisac kome su antički mit, narodna predanja i književna tradicija nepresušni izvor inspiracije. Ono što je ovaj roman obogatilo i izdvojilo ga od Halilovićevih prethodnih romana je izuzetno čvrsto tkanje romaneskne kompozicije sa brojnim preokretima i neočekivanim rešenjima. „Ljudi bez grobova“ je višedimenzionalan roman koji od početka do kraja podiže pažnju čitalaca koristeći različite literarne tehnike: od forme antičke drame do avanturističke pseudo-biografije, od alegorije do saspensa koji ne počiva na detektivskom žanru već neizvesnost raspleta bazira na narodnim i Ezopovim zagonetkama. A neke od zagonetki postavljenih na samom početku, biće odgonetnute tek na kraju romana.

Autor: Jasmina Vrbavac
Izvor: glif.rs


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
radno vreme knjižara delfi i korisničkog centra tokom novogodišnjih i božićnih praznika laguna knjige Radno vreme knjižara Delfi i korisničkog centra tokom novogodišnjih i božićnih praznika
25.12.2024.
Obaveštavamo Vas da su 1, 2. i 7. januar neradni dani pa nećemo vršiti obradu i slanje porudžbina u tom periodu, već prvog sledećeg radnog dana. Porudžbine napravljene nakon 8. januara će biti ...
više
nova izdanja domaćih autora laguna knjige Nova izdanja domaćih autora
25.12.2024.
Uskoro će se na knjižarskim policama naći treće izdanje romana „Zmajeva žena“ Ane Atanasković, romansirana biografija Jelene Gatiluzio, supruge despota Stefana Lazarevića. Nakon Angorske bitke 1402. g...
više
strastveni i očaravajući ljubavni triler moć žene nataše turkalj u prodaji od 26 decembra laguna knjige Strastveni i očaravajući ljubavni triler: „Moć žene“ Nataše Turkalj u prodaji od 26. decembra
25.12.2024.
Ko izlazi kao pobednik u sukobu osećanja i obaveza? Saznaćete čitajući „Moć žene“ Nataše Turkalj, zanimljivu, erotsku i tajnovitu ljubavnu priču, prepunu strasti. Helena je uspešna policijska inspe...
više
koje knjige je čitala slavna merlinka  laguna knjige Koje knjige je čitala slavna Merlinka?
24.12.2024.
Merilin Monro, slavna glumica koja je decenijama sinonim za glamur, šarm i kontroverzu, od skora je i glavna junakinja romana „Platinasta prašina“ Tatjane de Rone. Njeno lice krasi brojne postere, a n...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.