Laguna - Bukmarker - Kako su se Nemci ponovo zaljubili u Hitlera - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kako su se Nemci ponovo zaljubili u Hitlera

Roman autora Timura Vermesa „Opet on”, u kome se Adolf Hitler budi iz mrtvih 2011. godine u Berlinu, stekao je veliku popularnost u Nemačkoj i ubrzo nakon objavljivanja, roman je pretočenu film. 

Videvši da Berlin još postoji, Vermesov Hitler u romanu je šokiran. Na kraju krajeva, u poslednjim danima života provedenim u bunkeru dao je instrukcije da se sve uništi:

„Ne samo zgrade, već i vrata. I kvake na vratima. I šrafovi, ali ne samo oni dugački. Šrafove treba otšrafiti, a zatim nemilosrdno iskriviti. Vrata treba samleti tako da od njih ostane samo strugotina. A onda spaliti.“

Na osnovu ovakvog početka teško biste pomislili da je reč o romanu o kome njegovi ljubitelji kažu da je „urnebesan“ i „da pukneš od smeha“.

Radnja je jednostavna: pošto su televizijski producenti koji tragaju za sledećom senzacijom u domenu stend-ap komedije, od pravog Hitlera pomislili da je Hitlerov imitator, nacistički lider se vraća na scenu zahvaljujući svom neumornom populizmu. Namrgođenog šarma, on se sprijateljuje sa sekretaricom Jevrejkom, prihvata duh vremena i moderno vegetarijanstvo i daje uputstva za osvajanje žena („Ženska srca su kao bitke. Ne možete ih dobiti ako oklevate“).

Knjiga koja prati uspon probuđenog Hitlera do TV-zvezde oborila je rekord Dena Brauna na spisku najčitanijih knjiga u Nemačkoj. Do sada je prodato 1,3 miliona primeraka, a roman će biti preveden na 35 svetskih jezika.

Uspeh romana je više nego iznenađujući s obzirom na činjenicu da je napisan nepovezanim stilom pravog Hitlerovog autobiografskog manifesta „Moja borba“, koji je zabranjen u Nemačkoj, baš kao i nacistički simboli poput kukastog krsta.

Teško je oteti se utisku da je Tumur Vermes igrao na kartu šoka ‒ počev od upečatljive prednje korice, koja je bezmalo potpuno bela, ali sa jasno prepoznatljivim Hitlerovim razdeljkom sa strane i brkovima, pa sve do prvobitne cene od 19,33 evra (koja asocira na godinu Hitlerovog dolaska na vlast).

„Ono što me najviše nervira kod ovih jutarnjih tipova je njihovo užasavajuće dobro raspoloženje, kao da su se probudili još pre tri sata i već osvojili Francusku“, gunđa Hitler na jednom mestu u knjizi.

U drugom delu, on poredi čoveka koji koristi aparat za čišćenje lišća sa SS-ovcima koji slušaju naređenja: „Šta da radimo sa svim tim Jevrejima? Ovo više nema smisla; isporučuju se brže nego što mi možemo da ih utovarimo u gasne komore!“

Većina nemačkih kritičara u početku je ignorisala knjigu, a one retke kritike su bile različite. Vermes, bivši novinar i pisac pod pseudonimom, rekao je da je time što je odbio da prikaže Hitlera kao monstruma naterao čitaoce da razmisle zašto mu je toliko pripadnika običnog naroda pružilo podršku i da li bi možda i oni učinili isto.

„Za uspeh knjige je delom zaslužna iznenađujuća činjenica da na izvestan način, uočavate privlačnost“, izjavio je u jednom intervjuu. „Pomalo ste izbačeni iz ravnoteže zato što shvatate da je moguće da neko poput Hitlera bude privlačan. Ponekad naprosto morate donekle da mu date za pravo.“

Na pojedinim mestima u Vermesovoj knjizi pročitaćete nešto što zvuči zastrašujuće istinito. Fantazija sa početka knjige o Nemačkoj sravnjenoj sa zemljom zapravo odražava suštinu nacizma: užasnu i apsurdnu kombinaciju ubilačke megalomanije i brige o dužini šrafova. Verovatno je bilo nacista lojalnih do krajnosti koji su, sa šrafcigerom u ruci, do poslednjeg daha pokušavali da ispune naređenja svog firera.

Vermes ne pokušava da nas natera da se smejemo Hitleru. Ako ništa drugo, podstiče nas da se smejemo zajedno s njim. Vermes je to opisao kao sledeći logičan korak u razumevanju njegove ličnosti:

„Prvo smo se trudili da ga uopšte ne pominjemo, a onda smo ga pretvorili u monstruma. Zatim smo počeli da mu se rugamo. Ovo je sledeća faza“, izjavio je autor za nemačke medije.

Izvor: blic.rs


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
uz banca intesa mastercard kreditne kartice popust 25  laguna knjige Uz Banca Intesa MASTERCARD kreditne kartice popust 25%
20.11.2024.
Odlična vest za sve ljubitelje dobrih knjiga i društvenih igara je da Banca Intesa i Izdavačka kuća Laguna nastavljaju sa uspešnom saradnjom i omogućavaju specijalne popuste.   Do 30. novem...
više
black friday od 29 novembra do 1 decembra 2024 u delfi knjižarama i na sajtovima laguna rs, delfi rs i dicearena rs laguna knjige Black Friday od 29. novembra do 1. decembra 2024 u Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs, delfi.rs i dicearena.rs
20.11.2024.
Četvrti petak u novembru se od sredine 20. veka naziva crnim, jer od tog dana počinje sezona praznične kupovine i sniženih cena. Ovaj datum iz godine u godinu poprima sve veće razmere i proglašava se ...
više
uspešno predstavljanje lagune na interliberu  laguna knjige Uspešno predstavljanje Lagune na „Interliberu“
20.11.2024.
Na nedavno završenom Međunarodnom sajmu knjiga „Interliber“ u Zagrebu, Laguna je predstavila svoja izdanja čitalačkoj publici u Hrvatskoj na štandovima „Hoću knjigu“ i „Knjižare Zuzi“. Tokom sajams...
više
promocija romana sedef magla dragoljuba stojkovića laguna knjige Promocija romana „Sedef-magla“ Dragoljuba Stojkovića
20.11.2024.
Roman Draguljuba Stojkovića „Sedef-magla“ predstavljen je 19. novembra u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC, gde su, pored autora, govorili i reditelj Milorad Milinković i urednica Dubravka Drago...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.