Potreba za roditeljskim angažovanjem i učešćem u obrazovanju aktuelna je tema. Stvaranje jake veze između kuće i škole je važno za akademski i socijalno-emocionalni napredak učenika. Istraživanje pokazuje i da je potreba za roditeljskim angažovanjem veoma značajna kod razvijanja trajne ljubavi prema čitanju iz razonode.
Pa, kako to izgleda? Mnogi od nas su imali ulogu „glavnog knjižara“ pre nego što su deca krenula u školu, ali koja je naša uloga kada profesionalci krenu da ih uče čitanju u školi? Šta stvarno možemo da
uradimo kao roditelji školaraca da ih zainteresujemo za čitanje, a da to nije prosto potpisivanje u njihove čitalačke dnevnike? Divno je ako imate vremena i žara da učestvujete u književnom klubu roditelja i dece. Ili ako možete da čitate iste knjige i upoređujete ideje. Ali mnogi roditelji ne mogu ovo da postignu.
Jednostavna i učinkovita stvar koju možete da uradite jeste da
pitate vaše dete šta čita. Bilo to ono što čitaju za domaći, što im nastavnik čita ili knjiga koju čitaju sami. Postavljanje pitanja će im pomoći da shvate da ste zainteresovani za njihov čitalački život i pomoći će im za bolje razumevanje i analizu. Iz mog iskustva,
šta pitate,
kada pitate i
kako pitate je bitno.
Šta pitati
Prosto pitanje „Šta čitaš?“ ili „Kakva ti je knjiga?“ ne vodi uvek do smislenog razgovora. Ako ste ikada uzbuđeno pitali „Šta si naučio u školi danas?“ čim se dete vrati iz škole, i dobili isfrustrirani odgovor „Ništa“, onda znate na šta mislim. Postavljanje pravih pitanja u pravo vreme o njihovom štivu je bitno.
Evo nekih pitanja koja postavljam svojoj deci i deci od 3. do 7. razreda u književnom klubu.
Pozadina i zaplet
- Gde se priča odvija? Da se odvija u drugoj zemlji/planeti/pozadini, kako bi se razlikovala?
- Koji je glavni problem ili sukob u knjizi?
Likovi
- Ako bi bio prijatelj sa nekim od likova u stvarnom životu, ko bi to bio? Zašto?
- Kojim se osobinama služi glavni lik da prevaziđe problem ili sukob u priči?
Teme i poruke
- Šta misliš da je glavna tema ili poruka knjige? Kako se to odnosi na tvoj život sada?
- O kojim te je velikim pitanjima ili idejama knjiga naterala da se zapitaš?
Pitanja o široj slici
- Koji ti je bio najbolji (ili najlošiji) deo knjige? Zašto?
- Šta te je inspirisalo u ovoj knjizi?
Kada pitati
Pravo vreme je bitno. Moju decu nervira ako ih prekinem u čitanju pred spavanje da bih se raspitivala o njihovoj knjizi. Mnogo je učinkovitije ako ih pitam tokom večere, doručka ili u kolima. Isprobavajte različita vremena tokom dana da vidite kada će vam deca najradije pričati o svom štivu.
Kako pitati
Ne želite da deca steknu utisak kao da ih ocenjujete ili ispitujete. Iskrena zainteresovanost o tome šta vole (ili ne vole) u knjizi pokazuje da cenite njihova mišljenja i stavove. Cilj je da se razgovor pokrene kroz pitanja za razmišljanje, a ne da teče kao po spisku. Jednostavno pitanje „Koji ti je omiljeni deo priče“ ili „Šta ti se svidelo kod glavnog junaka“ može biti dovoljno da počnu da pričaju.
Treba vam još načina da budete u toku sa vašim čitaocem u razvoju kod kuće? Evo nekoliko mojih isprobanih saveta:
- Čitajte im naglas – čak i starijima, bilo da je to slikovnica ili knjiga koja će trajati više dana ili nedelja.
- Podstaknite ih da sami biraju knjige. Idite često u biblioteku ili knjižaru da tražite knjige.
- Napravite porodični književni klub ili zajednički književni klub sa drugom decom i njihovim roditeljima.
- Odvojite „vreme za čitanje“ za vašu decu svaki dan, kao što biste odvojili vreme za fudbalski trening ili muzičke časove.
- Stvorite čitanje po uzoru tako što ćete uzeti papirnu knjigu (ne samo Ajped) i ispričati detetu o vašoj knjizi.
Da bi deca zavolela čitanje, potrebno je dosta angažovanja. To je posao učenika, roditelja, nastavnika, bibliotekara, pisaca, ilustratora, izdavača, knjižara i svakoga ko mladim ljudima otkriva svet knjiga.
Preuzeto sa: readbrightly.com
Prevod: Đorđe Radusin