Ilon Mask je možda jedna od najodbojnijih ličnosti među antipatičnim tajkunima koji su se izdigli iz miljea u kojem totalni govnari nisu retka pojava. Prisetimo se Larija Edisona ili Stiva Džobsa Ellison.
Prema rečima jednog Maskovog bivšeg zaposlenog, Mask nema „ni trunku lojalnosti, niti sposobnosti povezivanja sa drugim ljudima“. Ipak, on je i ujedno najintrigantnija figura do sada čija dostignuća umanjuju i posramljuju poduhvate njegovih savremenika iz Silicijumske doline.
Nekadašnji investitor Vulturea Ešli Vens, i čovek koji je vodio Vest Koust biro, pogodio je trojku ovom prvom biografijom Maska. Stekao je Maskovo poverenje i spremnost za saradnju, a ipak naslikao portret sa svim Maskovim manama.
Nema sumnje da Mask ima dosta mana i da se ponekad ponaša zapanjujuće bezosećajno. I uzbudljivo je čitati o tome jer se potpuno ignoriše naduveni, samoživi stil koji je popularan u američkim knjigama o biznisu.
Zapravo, ova ležerna knjiga je klasična ešlijevska knjiga, koju kao da nam prepričava u koktel baru.
Maskova dva velika dostignuća su dostignuća jednog industrijalca: smanjio je cene svemirskog transporta i podržao Tesla motors, američki automobilski start-ap koji je najviše obećavao još od Krajslera pre 90 godina i koji je stvorio prve atraktivno dizajnirane električne automobile.
Mask nije ni morao da se otisne ni na jednu od ove dve misije, a obe kompanije su ga skoro slomile finansijski, i nanele ogromne lične gubitke. Mnogi milioneri pre Maska su potrošili svoje bogatstvo na svemirske projekte: Džef Bezos i Ričard Brenson (koji očajnički pokušava da se ogrebe o Maskovu popularnost na omotaču knjige) slabo su profitirali od uloženog novca.
Ali SpaceX sada vrši lansiranja svakog meseca i izvođač je kome se kompanije prvo obraćaju za poslove širom sveta.
Maskovi poduhvati su uspeli u tome time što su ostvarili izuzetno ambiciozne ciljeve sa izuzetno skromnim budžetom. Primenjuju se neke od Maskovih rafalnih iteracija koje je pokupio u Silicijumskoj dolini. Primenjivao je i neke od servisnih modela iz softverskih kompanija u proizvodnji automobila. Ali ispostavilo se da su to bili pokušaji na slepo.
Ovde gomila poletnih inženjera radi tako što usput smišlja kako da dođe do određenog rezultata. Stoga nije nimalo iznenađujuće da je veliki deo ove knjige posvećen agoniji neuspeha. Maskov uspeh sa SpaceX i Tesla programima je bio hod po žici iznad ambisa.
I to ga je skoro uništilo više puta. Mask je uzimao hipoteke na imovinu i sužavao svoju teritoriju jer je potrošio svoje bogatstvo na SpaceX i Teslu, na proizvode za koje se činilo da će imati uspeha. Mask kao da ne ume da prihvati kao odgovor „to je nemoguće uraditi“ i dok je ovo veliki deo njegovog uspeha, velika je zasluga i talentovanog i vernog osoblja iz knjige koji je otpušteno.
Ima mnogo kontradikcija u Maskovom karakteru, što i očekujemo od tako snažnih ličnosti. Mask brine o najsitnijim detaljima, a potpuno previđa ostalo, ostavljajući ključne detalje, poput cena, drugim ljudima, što ima ozbiljnih posledica. Suosnivač Tesle je smaknut sa svoje pozicije jer su se troškovi oteli kontroli: rastavljeni delovi Roudstera, koji su proizvođača koštali 140 000 dolara, prodavani su za 90.000 dolara.
Uspeh sačinjava samo mali, završni deo knjige i kada stignemo do tog dela, on nam izgleda kao san.
Izvor: theregister.co.uk