Kada sa police uzmemo knjigu i divimo se njenom fizičkom izgledu, često zaboravljamo da jedan takav proizvod nikada ne bi dospeo u naše ruke bez vrednog rada i zalaganja desetina – možda čak i stotina – pojedinaca zaposlenih u izdavačkim kućama i van njih.
Ko sve, dakle, pored pisca i njegovog urednika, učestvuje u ovom složenom procesu? I kako taj proces uopšte izgleda?
Rukopis
Sve, naravno, počinje od rukopisa. Pisac je završio svoju knjigu, poslao ju je, i sada je vreme da urednik odradi svoj deo posla. Kao što ćete videti u nastavku, taj „deo“ ne podrazumeva samo, kako mnogi misle, rad na tekstu i komunikaciju sa njegovim autorom.
Kada se utvrdi približni datum objavljivanja, knjiga se dodeljuje dizajneru. Dizajneri koji sami biraju knjige na kojima će raditi relativno su retka pojava, a dužnost dizajnera koji radi u izdavačkoj kući je da prihvati svaku knjigu koja mu se pošalje.
Na početku ove nove faze urednik, koji u tom trenutku verovatno još uvek radi na rukopisu, organizuje sastanak sa dizajnerom. Njegov zadatak je da prilikom tog susreta dizajneru saopšti sve što treba da zna o knjizi: šta je u njoj najvažnije, ko je autor, kakve su autorove ideje i slično. On mu zatim pokazuje više različitih naslovnih strana već objavljenih knjiga, koje, zbog sličnosti sa knjigom na kojoj rade, mogu da mu posluže kao uzor ili inspiracija. Ako je, recimo, reč o romanu za mlade koji govori o zmajevima i ljubavnom trouglu, urednik će mu pokazati kako izgledaju korice popularnih knjiga iz domena fantastike, ili onih koje imaju sličan romantični zaplet – a naročito onih najprodavanijih. Od koristi mogu biti i drugi materijali koji imaju dobru prođu kod tog segmenta čitalačke publike. Možda se neka serija o čarobnjacima sa Netfliksa dobro kotira kod iste ciljne grupe i ima zanimljiv poster? U slučaju da je autor knjige izneo sopstvene želje i predloge, urednik ih tom prilikom prenosi dizajneru.
Postoje dizajneri koji obavezno pročitaju rukopis pre nego što počnu sa radom, ali većina njih nema dovoljno vremena da čita svaku knjigu koja im se dodeli i zato je veoma važno da od urednika saznaju sve detalje koji će im pomoći da uspešno obave svoj zadatak.
Dizajner posle ovog sastanka pristupa izradi nekoliko različitih rešenja za izgled korica. Vodeći se onim što je čuo od urednika, on pronalazi nekoliko odgovarajućih fontova, izrađuje ili naručuje ilustracije, a ponekad se jednostavno služi postojećim obrascima i „stok“ fotografijama, koje uklapa u sopstvenu umetničku viziju. Kada završi taj deo posla (neka rešenja su potpuno osmišljena, a neka još uvek na nivou skice), dizajner zakazuje sastanak sa urednikom.
Na ovom sastanku uloge su obrnute: sada je red na dizajnera da predstavi uredniku svoje radove. Dizajneri u takvim situacijama obično imaju svoje favorite, ali se trude da ne utiču previše na mišljenje urednika. Urednik pregleda predloge, postavlja pitanja i oni na kraju zajedno sužavaju izbor.
Šta je sa mišljenjem pisca?
Sada se već verovatno pitate: ali šta je sa piscem? Ima li on u svemu ovome pravo glasa?
I da i ne. Različiti izdavači i urednici imaju različite stavove u vezi sa ovim pitanjem, a isto važi i za pisce. Neafirmisanim piscima koji čitaju ovaj tekst toplo savetujemo da se o ovakvim detaljima dogovore sa svojim agentom u ranoj fazi izdavačkog procesa. Najvažnije je da znate da vaš urednik i dizajner dobro poznaju tržište i da čine sve što mogu za vašu knjigu. Njihovo znanje i iskustvo će joj pomoći da stigne do što većeg broja čitalaca.
Kada urednik i dizajner suze izbor rešenja za izgled korica, urednik će se možda obratiti piscu za mišljenje. A ako ne mogu da se odluče između dva koncepta, njegov glas može biti presudan. U nekim slučajevima pisac ima pravo veta na konačnu odluku urednika.
Vreme je za štampanje!
Kada se donese odluka o dizajnu korica, to je to, zar ne? Knjiga konačno može da se štampa!
Sačekajte malo, ovde još uvek nije kraj. Da, dizajn je dogovoren, ali na kakvom materijalu će biti štampan? Kakav će biti povez knjige? Hoće ili korice biti sjajne ili mat? Da li će naslov biti ispupčen ili utisnut? Kako će izgledati hrbat? Da li dizajn sa prednje prelazi i na zadnju koricu? Da li će knjiga imati omot? Na kakvom papiru će se štampati tekst? Izgled korica je, na kraju krajeva, samo jedan deo konačnog proizvoda.
Prilikom donošenja ovih završnih odluka na teren istrčavaju novi igrači – ponekad je to glavni urednik, ponekad produkcijski tim – koji stupaju u kontakt sa štamparijom. Produkcijski tim mora biti tačno obavešten o troškovima štampanja svake knjige. Svaka od tih, naizgled sitnih, odluka o materijalima za izradu knjige povećava njenu cenu. Važno je znati kako dobiti najbolji mogući proizvod po najmanjoj mogućoj ceni, i to u najkraćem mogućem roku.
Kada dizajner i produkcijski tim završe konsultacije, vreme je da im dizajner pošalje konačnu verziju dizajna, koju oni prosleđuju štamparu.
Na samom kraju u proces se uključuju odeljenja zadužena za marketing i odnose sa javnošću, a zatim i radnici u skladištima i transportu. Knjiga je tek tada spremna da zauzme svoje mesto na polici i, uz malo sreće, privuče baš vašu pažnju!
Autor: Džesi Dugan
Izvor: bookriot.com
Prevod: Jelena Tanasković