Laguna - Bukmarker - Intervju sa Tomom Hilenbrandom: „U 17. veku je došlo do globalizacije“ - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Intervju sa Tomom Hilenbrandom: „U 17. veku je došlo do globalizacije“

Postavili smo nekoliko pitanja Tomu Hilenbrandu, piscu i novinaru specijalizovanom za ekonomiju, o špekulisanju novcem, svetskoj trgovini, carinama, kafi iz bureta i zašto su berza i masa često u pravu, a to ipak ne znači da su inteligentne.

U Vašem novom romanu, „Kradljivac kafe“, protagonista Obedaja Šalon vodi komotan život i nije naročito vredan. Kako bi zaradio, oslanja se na berzanske špekulacije. Da li je to izvodljivo?

Naravno da je izvodljivo. Treba samo biti svestan činjenice da dugoročni uspeh u špekulisanju naposletku zavisi od sreće ili, bolje rečeno, slučajnosti, a nikako od veštine. Čak i Obedaja to naslućuje i zato malo „pomaže sreći” tako što falsifikuje hartije od vrednosti i pokušava da profitira na insajderskim informacijama.

Ujedinjena istočnoindijska kompanija bila je prva kompanija u istoriji koja je izdavala akcije. Je li to bila dobra ideja?

U svakom slučaju. Mnoge od ovih ranih trgovačkih kompanija su već početkom 18. veka spektakularno propale u takozvanom „špekulativnom balonu Južnog mora”. Ali prvobitna prodaja akcija omogućila je, prvi put, velike ekspedicije i projekte koji su zahtevali ogroman kapital.

Kafa ili čaj?

Čaj English Breakfast sa mlekom i šećerom.

Ako biste pili kafu, iz bureta ili iz mašine?

Svejedno. Bitno je da je bez mleka ili sirupa.

Francuska i Osmanlijsko carstvo su u 17. veku zajedno upravljali trgovinom kafom. Šalon pokušava da krađom stabljika kafe razbije ovaj monopol. Kakav je stav prema monopolima u jednoj ekonomiji?

Smatram da postojanje monopola uvek vodi naduvanim cenama. Osim toga, oni hrane zabludu vlasnikâ monopola da se bez njih ne može.

Postoji li globalizacija oduvek?

Još od vremena Kolumba. Ali tek u 17. veku je došlo do globalizacije. Građani Amsterdama su jeli pomorandže i ananas iz tanjira od kineskog porcelana, nosili krzna kanadskih dabrova i gazili po persijskim tepisima. Za bogate je ceo svet postao jedna velika robna kuća.

Može li trgovina između zemalja biti ograničena na duge staze?

Mislim da to nije moguće. Jer što više ograničavate snabdevanje, to je cena viša, a podstičete i krijumčare i švercere da pokrenu trgovinu na svoj način. To je osnovni zakon ekonomije, koji ruši carinske barijere.
 
Izvor: plusvisionen.de
Prevela: Jelena Tanasković


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
jelena bačić alimpić o krojaču ljubav u doba bezumlja laguna knjige Jelena Bačić Alimpić o „Krojaču“: Ljubav u doba bezumlja
16.06.2025.
Sa Jelenom Bačić Alimpić, jednom od naših najcenjenijih i najčitanijih književnica, razgovarali smo o novom romanu „Krojač“, u kojem ispisuje redove o ljubavi, hrabrosti, nadi i sudbini, koja se, popu...
više
miomir petrović o romanu dionizije 1941 pisanje je i terapija, kao što je i čitanje laguna knjige Miomir Petrović o romanu „Dionizije 1941“: Pisanje je i terapija, kao što je i čitanje
16.06.2025.
Pisac Miomir Petrović izjavio je da je napisao roman o prećutanom glumcu Ivanu Petroviću, fasciniran njegovom ličnošću, da živimo u vremenu surovog konzumerizma i da su pisanje i čitanje terapija. ...
više
neko ne želi da istina iz močvare izađe na videlo mesta prelaska eli grifits od 18 juna u prodaji laguna knjige Neko ne želi da istina iz močvare izađe na videlo: „Mesta prelaska“ Eli Grifits od 18. juna u prodaji
16.06.2025.
Roman „Mesta prelaska“ Eli Grifits je odličan krimić sa primesama trilera i arheološke misterije o Rut Galovej, arheološkinji i stručnjaku za forenziku. Napet, atmosferičan roman uz lične dileme i raz...
više
prikaz knjige kako da razgovarate sa svima klasik savremene popularne psihologije laguna knjige Prikaz knjige „Kako da razgovarate sa svima“: Klasik savremene popularne psihologije
16.06.2025.
Knjiga „Kako da razgovarate sa svima: 92 male tajne za veliki uspeh u poslu i privatnom životu“ američke psihološkinje i konsultantkinje za komunikaciju Lil Launds predstavlja praktičan vodič za pobol...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.