Da, to je stvarnost – podučavala sam predškloce, a potom istu decu kao prvake, i đaci se bez sumnje u januaru vraćaju u školu sa znatno umanjenom veštinom čitanja od one koju su imali u decembru. Najpodložniji „nazadovanju“ su naravno oni koji su tek počeli da savladavaju ovu veštinu. I odu oni tako na raspust tokom praznika, a većina njih se nažalost ne dotakne knjige kako bi vežbali čitanje, sve dok se ne vrate u školu, skoro 6 nedelja kasnije. Početnici u čitanju ne mogu sebi da priušte predah. Zapravo, nijedan „sveži“ čitalac ne sme sebi da priušti predah. Knjigama i čitanju moraju da se posvete na
dnevnom nivou.
Nije sve tako crno, jer vežbanje ne zahteva nadzor učitelja. Ono što je neophodno jeste posvećen i voljan roditelj ili staratelj, koji će izdvojiti vreme, prostor i mogućnost da se dete poveže sa knjigama i pisanom rečju – potpuno i svakodnevno.
I kako to zapravo izgleda?
- Potražite reči koje ćete čitati zajedno na bilo kom mestu – pri kupovini, na saobraćajnim znacima, u restoranu na meniju.
- Istražujte omiljene knjige svakog dana, posmatrajte reči i razgovarajte o njima i o samoj priči.
- Učite ih da prepoznaju reči po izgledu, to su one reči koje se lakše pamte po izgledu nego po izgovoru, neka ih uče napamet, neka uče da naprave mentalnu sliku tih reči, pronađite ih u knjigama i zajedno ih čitajte, zapisujte, igrajte igre pogađanja ili pamćenja u kojima ćete upotrebiti upravo ove reči.
- Posećujte biblioteku, ili se učlanite ukoliko to već niste, tražite knjige koje deca mogu sama da čitaju ili one koje ćete čitati zajedno, a potom razgovarajte o njima.
- Upotrebite tehnologiju kako biste slušali audio-knjige – na internetu postoji mnogo toga što je besplatno.
- Razgovarajte, razgovarajte i razgovarajte... o svetu koji nas okružuje, o iskustvima koja su deca imala i tako širite njihov rečnik. Potrudite se da na različite načine iskažete iste stvari, nove načine na koje ćete opisati predmet ili ideju, a takođe razgovarajte o novim rečima na koje naletite u knjizi.
Kako bismo mogli u potpunosti da učestvujemo u životu koji se oko nas odigrava, moramo biti pismeni, i upravo je to jedan od najvećih darova koje možemo preneti našoj deci. Dakle, čak i dok se odmaramo od škole, nastavimo sa čitanjem, jer je jedna od najznačajnijih (i najzabavnijih) lekcija u životu upravo pismenost.
Autor: Meri Rajan
Izvor:
betterreading.com.au
Prevod: Aleksandra Branković