Pre dve godine, Dženin O’Rajli samostalno je objavila svoj romantično-fantastični roman
How Does it Feel?, priču o neprijateljima koji postaju ljubavnici, u kojoj jedna žena upoznaje zgodnog, mentalno nestabilnog, vilinskog princa. Pošto nije imala izdavača, koji bi joj pomogao da promoviše roman ili omogućio da njene knjige budu dostupne u knjižarama, odlučila je da ga sama promoviše na TikTok-u.
Ubrzo je ogroman broj korisnika ove platforme počeo da objavljuje reakcije na njenu knjigu, zbog čega je prodaja knjige naglo skočila. Objava jedne čitateljke, koja je bila šokirana preokretima u romanu, imala je više od šest miliona pregleda. Knjiga je dospela na prvo mesto najprodavanijih knjiga na Amazonu.
„Ovakva vrsta besplatnog marketinga za slabo poznatog, nezavisnog autora bila je totalno nezamisliva“, izjavila je Dženin O’Rajli, koja je kasnije potpisala ugovor sa izdavačkom kućom i njenim ogrankom koji objavljuje ljubiće.
Sada, kada TikTok-u preti zabrana u Sjedinjenim Američkim Državama, mnogi autori se trude da očuvaju zajednice svojih obožavalaca. O’Rajlijeva, koja ima više od 52.000 pratilaca na TikTok-u, sada poziva ljude da je zaprate na Instagramu, Tredsu i Fejsbuku. Međutim, brine je to što će se njena TikTok zajednica korisnika naizgled raspršiti.
„Zabrinuta sam zbog toga kako će moji čitaoci i prijatelji reagovati na to, jer će njihov osećaj zajedništva biti uništen“, rekla je ona.
U poslednjih nekoliko godina, izdavači, autori i knjižari u velikoj su meri zavisili od TikTok-a, jer su trendovi zastupljeni na ovoj platformi značajno uticali na prodaju. Mnogi od najprodavanijih romanopisaca u Sjedinjenim Državama – kao što su
Kolin Huver,
Sara Dž. Mas, Frida Makfaden,
Ana Huang i
Rebeka Jaros – delimično duguju svoj uspeh upravo BookTok-u.
„Ukoliko TikTok bude zabranjen, pojaviće se rupa na tržištu“, izjavila je Dominik Raka, izvršni direktor izdavačke kuće Sorsbuks, koja objavljuje autore koji su postali poznati zahvaljujući BookTok-u, poput Skarlet Sent Kler, Fride Makfaden i Ane Huang.
Budućnost TikTok-a je neizvesna otkako je Bajden prošle godine potpisao zakon kojim se zahteva da vlasnik aplikacije, kineska kompanija Bajtdens, proda platformu ili će aplikacija biti zabranjena u Sjedinjenim Američkim Državama. Pristalice zakona tvrde da aplikacija predstavlja pretnju po nacionalnu bezbednost jer kineska vlada može da koristi platformu za širenje propagande ili vršenje nadzora nad Amerikancima.
Vrhovni sud je početkom godine jednoglasno doneo odluku da ovaj zakon može da stupi na snagu, čak i pored toga što su se predstavnici TikTok-a pozvali na Prvi amandman. Još uvek se ne zna kako će se ta zabrana sprovesti. Neki zakonodavci su vršili pritisak na Bajdena da produži rok za prodaju kako bi spasili ovu aplikaciju, dok se očekuje da će predsednik Donald Tramp doneti izvršnu uredbu kojom bi se omogućio nastavak rada TikTok-a. Međutim, kako stvari stoje, verovatno će ova platforma, koju koristi 170 miliona Amerikanaca, uskoro nestati u Sjedinjenim Državama.
Zbog svega toga, svi u izdavačkoj industriji planiraju da se prebace na neku drugu aplikaciju, u nadi da će neka od njih biti dobra zamena, pošto se već dešavalo da neka društvena mreža smeni drugu po popularnosti. Sa druge strane, neki veruju da nijedna druga aplikacija neće moći da nadomesti tu čar TikTok-a, gde jedan jedini, izuzetno popularan video-snimak u kratkoj formi može da katapultira knjigu nepoznatog autora u vrh liste bestselera, a gde se čitaoci među sobom edukuju, što se pokazalo kao mnogo efikasniji vid marketinga od tradicionalnog reklamiranja.
„Da li će TikTok zameniti platforma koja ima istu vrednost i uticaj? Ne“, rekao je Ted Makilroj, analitičar književne industrije. „Sa BookTok-om se dogodilo nešto zaista jedinstveno.“
U poslednjih nekoliko godina, TikTok je dramatično preoblikovao gotovo svaki aspekt književne industrije. Barns&Nobl, Target i Volmart obezbedili su posebna mesta u knjižarama i na svojim sajtovima za knjige koje su u
BookTok hitovi. Knjižari pomno prate šta se dešava na ovoj aplikaciji i naručuju za svoje knjižare veći broj knjiga koje su na njoj postale popularne. Izdavači na njoj pronalaze nove autore koji su prvobitno samostalno objavljivali svoja dela.
„Zahvaljujući tome su mnogi izdavači zakoračili u 21. vek“, rekla je Šanon Devito, direktorka Barns&Nobla. „To nas je sve nateralo da budemo fleksibilniji i da obratimo pažnju na to šta čitaoci traže.“
TikTok je postao glavni pokretač prodaje
fizičkih primeraka knjiga, pošto influenseri
žele da u svojim video-snimcima i na svojim policama prikažu
prave knjige. Pretvorio je mlađe osobe i one koji baš nisu bili skloni čitanju u glavne kupce knjiga i opsesivne fanove. Na neki način, aplikacija je demokratizovala književni marketing, dajući možda tako čitaocima i više uticaja nego tradicionalnim književnim kritičarima.
„Svačiji video-klip može da postane izuzetno popularan u nekom trenutku, što je dalo korisnicima moć da na sav glas izraze šta žele da čitaju“, rekla je Ana Hol, direktorka digitalnog marketinga u nezavisnoj izdavčkoj kući Zando. „Pažljivo pratimo situaciju i spremni smo da se prilagodimo“, dodala je ona.
Međutim, nisu baš svi žanrovi podjednako uspešni na BookTok-u. Najpopularniji su zapetljani ljubići, trileri i fantastika. Ali bilo je i velikih pomama oko starijih dela i dela visoke književnosti, poput romana „
Ahilova pesma“
Madlin Miler i
A Little Life Hanje Janagihare.
Mnogi izdavači i autori sada panično pokušavaju da uvećaju bazu svojih fanova na drugim društvenim mrežama, poput Instagrama, Tredsa ili Fejsbuka.
„Na koju god platformu da pređe BookTok zajednica, potrudićemo se da se i tamo dokažemo“, rekla je Moli Vaksman, potpredsednica i izvršna direktorka marketinga u izdavačkoj kući Sorsbuks.
Kreatori video-klipova za BookTok – od kojih su neki postali ozbiljni influenseri i stvorili unosne karijere – pripremaju se za zabranu platforme i uznemireni su zbog potencijalnog gubitka prihoda i mreže svojih pratilaca.
Dvadesetšestogodišnja Kejt Džejkobs počela je da preporučuje knjige na TikTok-u krajem 2019. godine, a svoju publiku je značajno proširila na početku pandemije. Trenutno ima oko 314.000 pratilaca, a pravi i sponzorisane klipove za velike izdavačke kuće kao što su Pingvin, Makmilan i Sajmon&Šuster.
„Oduvek mi je bio san da svakodnevno pričam o svojim omiljenim knjigama i autorima“, rekla je Kejt Džejkobs, koja zahvaljujući paltformi obično zaradi nekoliko hiljada dolara. „Sve dugujem TikTok-u.“ Trenutno nastoji da očuva mrežu svojih pratilaca na drugim društvenim mrežama, poput Instagrama, ali misli da to neće biti isto. „Svi su tužni i pod stresom“, rekla je o raspoloženju koje vlada među kreatorima sadržaja na BookTok-u. „Gubimo zajednicu koju smo izgradili i koja je postala deo našeg svakodnevnog života. Tu smo stekli prijatelje za ceo život“.
Autor: Aleksandra Alter
Izvor: nytimes.com
Prevod: Kristijan Vekonj