Dobrobit čitanja naglas deci dobro je poznata, ali šta je sa odraslima koji čitaju drugim odraslima? Kira Vaklavik objašnjava koliko je za odrasle važno izdvojiti vreme za priču. Čitanje naglas je aktivnost koju povezujemo sa pričanjem priča deci pred spavanje. Svakako većina klasika za decu pisani su sa svešću da će ih najverovatnije starija osoba čitati mlađoj. Brojne koristi od čitanja naglas deci dobro su dokumentovane. Naučnici su otkrili da odojče kome se čita postaje dete koje „ima veće šanse da ostvari jake veze, da ima oštriju koncentraciju i veću emocionalnu fleksibilnost i samokontrolu“.
Onda ne iznenađuje što Američka akademija za pedijatriju preporučuje čitanje naglas deci. Čak i sociolozi smatraju jednim od najvažnijih pokazatelja životnih izgleda.
Ali ako je čitanje naglas toliko dobro, zašto je uglavnom rezervisano za detinjstvo?
Kako je preovladalo čitanje u sebi
Naravno da nije uvek bilo ovako. Kako ističe Megan Koks Gerdon, kritičarka knjiga za decu u
Wall Street Journalu, od nastanka pisane reči do desetog veka „čitanje je bilo isključivo čitanje naglas“.
Čak i nakon što je čitanje u sebi postalo dominantnije, ono je koegzistiralo s onim što profesorka engleske književnosti Abigejl Vilijams naziva „zajedničkim“ i „društvenim“ vidovima čitanja, sve do kasnog 19. veka. Tek kada su glasovi masovnih medija ušli u domove preko radija i televizije, čitanje, kao zajednička javna aktivnost, među odraslim osobama počelo je da jenjava.
Ali kako nam same knjige otkrivaju, čitanje naglas može da bude više od društvene aktivnosti. Može da bude zavodljivo i da učvršćuje intimne veze, baš kao i društvene.
Memoari Azar Nafisi „Čitati Lolitu u Teheranu“ (2003), o životu žene i profesorke književnosti u postrevolucionarnom Iranu, prikazuju studente Manu i Nimu koji su se „zaljubili jedno u drugo najviše zbog zajedničkog interesovanja za književnost“. Ako ljubav prema književnosti spaja ovaj par, onda čitanje naglas učvršćuje njihovu vezu. Rečima koje čitaju naglas stvaraju oazu u kojoj su bezbedni od problema iz spoljašnjeg sveta.
Isto tako, u romanu „Mansfild park“ (1814) Džejn Ostin koristi čitanje naglas kao prekretnicu punu emotivnog naboja u odnosu između protagonistkinje Fani Prajs i njenog „svežeg“ udvarača Henrija Kroforda. Kada Henri čita naglas okupljenim ljudima, njegova veština i senzitivnost su takvi da Fani mora da podigne glavu i sluša, iako to ne želi. Goblen koji je vezla i kojem je isprva odlučno posvetila svu pažnju na kraju joj pada u krilo „i konačno... oči koje su ga uporno izbegavale tokom celog dana okrenule su se ka Krofordu i netremice gledale u njega nekoliko minuta, i gledale sve dok privučen njenim pogledom Kroford nije pogledao u nju, a knjiga se zaklopila i magija raspršila“.
Ovakvo neprekidno ponavljanje stvara prilično vrelu atmosferu u sali za prijeme.