Najčešće pitanje koje se postavlja uspešnim autorima jeste: „Odakle crpite ideje?“ Odgovor koji nudi R. L. Stajn izvrće stvari naopačke.
„Uvek kažem da ne počnem od ideje“, kaže pisac uspešnog serijala „Grozomora“. „Počnem sa dobrim naslovom koji me odvede do ideje.“
Ovaj biser mudrosti je samo jedan od mnogih koje Stajn preko interneta deli na svom kursu pisanja za mlade, kojim se nada da će razvejati uobičajene zablude u vezi sa njegovim zanatom.
„Kurs govori o tome da ne treba da se plašite da pišete“, kaže Stajn. „Pisanje ne treba da vas plaši već zabavlja. Kako da odagnate svoje strahove, kako da dođete do ideja, kako da izbegnete da vam se ikada pojavi spisateljska blokada – to su stvari o kojima ljudi brinu.“
Još jedan koristan savet: „Ja pravim skicu za svako poglavlje knjige koju pišem“, kaže Stajn. „Iskreno verujem da je to korisno. Ako imate skicu, ne možete da zapnete. Znate kuda idete, znate gde se poglavlje završava. Razgovarao sam sa srednjoškolcima i jedna devojka mi je rekla da se uvek zaglibi negde na sredini. Zato sam joj rekao da prvo napiše kraj. Ostala je u šoku.“
Tokom svoje karijere, Stajn je napisao na stotine knjiga za mlade čitaoce. Skoro nijedna od njih, ističe on, nije nadahnuta ličnim iskustvom, što objašnjava njegovo neslaganje sa jednim često pominjanim savetom za pisce.
„Uvek sam mrzeo kada ljudi odu u školu da govore deci o pisanju, pa kažu: 'Pišite o onom što znate, o svojim strastima, pišite iz srca.' To će samo postići da oni nikada ništa ne napišu“, kaže Stajn. „Jer šta to znači? Ništa! Napisao sam preko 330 knjiga i nijedna od njih nije došla iz srca. Ni jedna jedina! Sve su pisane za publiku, pisane da zabave. Želim da to bude potpuno jasno. Ali najvažnije je sledeće: ukoliko želite da se bavite pisanjem, ne slušajte ljude koji kažu da je to težak posao! To nije tačno i stoga ne obraćajte pažnju na njih.“
Posle toliko godina i mnogo knjiga iz serijala „Grozomora“, Stajn je utanačio sebi jasan raspored pisanja. Piše 2 000 reči na dan (oko 10 stranica), i jednom kada dođe do te brojke, prestaje sa pisanjem usred onoga što radi i nastavlja narednog dana. Postupak je isti čak i za pomalo drugačije projekte od uobičajenih, kao što je strip „Man-Thing“ koji je prošle godine uradio za Marvela.
„Pisao sam puno scenarija ranije, i bili su poput onih za televiziju, veoma vizuelni“, kaže Stajn govoreći o radu na stripu. „Bilo je to fino iskustvo i veoma zabavno. Možda uradim još stripova. Ovaj mi je bio prvi! Što je pomalo čudno jer počeo sam sa 9 godina, pišući kratke stripove. I evo me sada posle toliko vremena. Stripovi su imali veliki uticaj na mene. Na svom kursu sam puno pričao o tim uticajima, kao što je onaj koji je na mene ostavio 'Tales From the Crypt', jer to je bio zastrašujuć, jeziv strip a u isto vreme i zabavan. Svaka epizoda je imala neki duhovit obrt. To je upravo ono što pokušavam da ostvarim u svojim knjigama. Na kursu sam puno pričao o piscima koje 'potkradam' ‒ kao što su Agata Kristi ili Rod Sterling. Uticaje crpite sa različitih strana; ono što je potrebno jeste da ih u svojoj glavi usmerite i organizujete.“
Ljubitelji zainteresovani za još Stajnovih saveta, mogu ih potražiti na novom kursu, dostupnom na sajtu MasterClass. Kurs je snimljen unutar oronule vile u Njujorku, u skladu sa žanrom u kojem Stajn piše.
„Izgleda zaista jezivo, sve se raspada i ledeno je hladna“, kaže Stajn o lokaciji. „Dakle zaista savršeno mesto.“
Izvor: ew.com
Prevod: Vladimir Martinović