Laguna - Bukmarker - Aleksandar Ilić: Trebaju nam digitalne banje - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Aleksandar Ilić: Trebaju nam digitalne banje

Intervju sa Aleksandrom Ilićem, autorom romana „PR“

Kako je Vama internet promenio život? U stvari možda i nije, obzirom na to da pripadate generaciji koja ja odrasla pred kompjuterskim monitorom...

 
Rođen sam u analognom svetu. U njemu sam i odrastao. Na internet sam se otisnuo krajem dvadesetog veka: i dalje ga istražujem. Ne pripadam generaciji koja prema oflajn svetu nema nikakav odnos. Isto tako, ne mogu da kažem ni da mi taj diskonektovani svet nedostaje. Saživeo sam se sa internetom.

Možete li provesti dan bez interneta? I kako bi to izgledalo?
 
Mogu, iako smatram da je oflajn čist hir. Izloženost internetu pre svega jeste izloženost informacijama. U pogledu društvnih mreža one su uglavnom nebitne i na dugi rok opterećujuće. U tom smislu, odlaske ili potonuća u oflajn doživljavam kao nužan luksuz: kao neku vrstu turizma lišenog avantura. Ukratko: nekad su ljudi odlazili u banje, kupali se u sumporu i mazali blatom – danas odlazimo u oflajn i nerviramo se ako nema vajerlesa. Internet je pobedio. Trebaju nam digitalne banje.


 
Kako primate status „novi enfant terrible“ srpske književnosti, koji vam je namenila kritika?
 
Ne uzbuđujem se zbog književne kritike. Čak i kad je pozitivna.
 
„PR“ je najavljen kao roman koji istražuje granice ljubavi i beskonačnost interneta. Nije li bilo obratno pre globalne mreže? Nije li ljubav bila beskonačna a komunikacija ograničena? I koja je kombinacija bolja?
 
Pre interneta svet je bio veći, sa internetom je beskonačniji. Veći, jer je sve bilo nedostupnije i beskonačniji jer je postao nepregledan u svojoj punoj dostupnosti. Predstava ljubavi kao nečeg beskonačnog čini mi se kao nepotrebna idealizacija. Internet nije promenio ljubav. Ljubav je uglavnom smrtna, ljudi se odljubljuju, raskidaju i razvode, ponovo zaljubljuju... Digitalnost i internet su kako konstututivni element savremenog sveta tako i njegovo proširenje u komunikacijskom sektoru. Svet u kojem danas živimo razlikuje se od svog prethodnika, ne u trivijalnom smislu koji se može detektovati na pukom proticanju vremena. Promena je suštinska. Kao što smo nekad iz kamenog prešli u bronzano doba tako i sada ulazimo u novu epohu – digitalno doba. Svet je proširen, veći je za Internet. Glavna odlika tog novog područja je komunikacija. Zato sam se u romanu bavio PR-om, kao veštinom koja je najbolje ovladala tim novim govornim područjem. Pored toga, komunikacija je uslov jednog od bazičnih osećanja – ljubavi – a pojavom interneta i društvenih mreža stvoren je čitav niz novih tunela kako za razmenu emocija i ljubavne (ne)uspehe tako i za izgradnju raznih emotivnih i ljubavnih formacija. Kada sam ta dva aspekta komunikacije ukrstio dobio sam zaplet: ljubavni trougao u PR agenciji.
 
Mudro ste povezali najkarakterističnije oznake modernog vremena – PR kao osnovni modus vivendi i  internet kao način življenja. Dobivši sve to – šta smo izgubili?
 
Internet je promenio način na koji komuniciramo ali ne i ono što osećamo. Stvorio je novo područje za dijalog a samim tim i za ljubav. Nekad smo za upoznavanje, održavanje veza i razmene nežnosti koristili telegrame, pisma, fiksne telefone, čestitke... Danas nam za to služe mejlovi, Facebook ili Viber. Lajkovi, menšni, šerovi i tvitovi jesu put do inboksa, inboks do izlaska a izlazak do ljubavi. Izlazak često izostane. Kad nekom nešto lajkujete time ste tu osobu učinili srećnijom – lajkovi su dopaminske injekcije. Tu činjenicu ljudi današnjice često koriste za udvaranje: umesto ruža poklanjaju lajkove. Verovatno da se jednim šerom gotovo mogu kompenzovati trošak i efekat čitavog buketa. A i nema bojazni da romantika sklizne u patetiku. Nastojao sam da prikažem ljude koji bez nostalgije za oflajn običajima potpuno uživaju u savremenim vidovima komunikacije. Oni su ljudi novog doba. Ne raduju se samo lajku već pomoću interneta pronalaze i ljubav.
 
Autor: Jasna Frangovska
Izvor: Tea Moderna, Makedonija


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
rođendan beo shopping centra u delfi knjižari 20 popusta na ceo asortiman laguna knjige Rođendan BEO Shopping Centra: U Delfi knjižari 20% popusta na ceo asortiman
12.06.2025.
BEO Shopping Centar proslavlja peti rođendan, a tim povodom od 13. do 15. juna 2025. u Delfi knjižari BEO Shopping Centar važiće 20% popusta na ceo asortiman. Iskoristite akciju kako biste naba...
više
akcija koja se ne propušta 2 za 1 kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar laguna knjige Akcija koja se ne propušta! „2 za 1“– kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar
13.06.2025.
Dragi knjigoljupci, Od 16. do 30. juna 2025. godine, imaćete jedinstvenu mogućnost da iskoriste sjajnu povoljnost – akciju „2 za 1“ u svim Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs i delfi.rs. ...
više
sara pener u rečima se krije moć laguna knjige Sara Pener: U rečima se krije moć
12.06.2025.
Sara Pener je ozbiljnije počela da se bavi pisanjem 2015. godine, nakon što je prisustvovala dirljivom predavanju Elizabet Gilbert, povodom turneje za promociju knjige „Velika čarolija“. Ubrzo se upis...
više
ju nesbe pisati o americi znači pisati o sebi laguna knjige Ju Nesbe: Pisati o Americi znači pisati o sebi
12.06.2025.
Prilikom svoje prethodne posete Beogradu, pre sedam godina, svetski poznati norveški pisac Ju Nesbe, svestrani kultni autor kriminalističkog žanra, ekonomista i muzičar, pre susreta sa čitaocima i nov...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.